Der Wertewandel im "neuen" Geschichtsunterricht der 1970er Jahre und die Reaktionen der Kirchen: das Beispiel der hessischen "Rahmenrichtlinien Gesellschaftslehre"
Main Author: | |
---|---|
Format: | Print Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Utz
2001
|
In: |
Kirche und Bildung vom Mittelalter bis zur Gegenwart
Year: 2001, Pages: 67-79 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Hesse
/ Value shift
/ Political education
/ History teaching
/ Lesson plan development
/ History 1970-1980
/ Reception
/ Church
|
RelBib Classification: | CG Christianity and Politics KAJ Church history 1914-; recent history TA History ZF Education |
Further subjects: | B
History teaching
B Learning goal B Expression of one's opinion B Catholic church B Social studies teaching B Subject matter B Hesse B General guidelines |
MARC
LEADER | 00000caa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 150784185X | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20220614101602.0 | ||
007 | tu | ||
008 | 150722s2001 xx ||||| 00| ||ger c | ||
020 | |a 3896759728 | ||
035 | |a (DE-627)150784185X | ||
035 | |a (DE-576)437841855 | ||
035 | |a (DE-599)BSZ437841855 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rakwb | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |0 (DE-588)121941027 |0 (DE-627)081635230 |0 (DE-576)293006822 |4 aut |a Schreiber, Waltraud |d 1956- | |
109 | |a Schreiber, Waltraud 1956- |a Schreiber, Waltraut 1956- | ||
245 | 1 | 4 | |a Der Wertewandel im "neuen" Geschichtsunterricht der 1970er Jahre und die Reaktionen der Kirchen |b das Beispiel der hessischen "Rahmenrichtlinien Gesellschaftslehre" |c von Waltraud Schreiber |
264 | 1 | |c 2001 | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a ohne Hilfsmittel zu benutzen |b n |2 rdamedia | ||
338 | |a Band |b nc |2 rdacarrier | ||
601 | |a Reaktion | ||
601 | |a Beispiel | ||
601 | |a Hessisch | ||
601 | |a Rahmenrichtlinie | ||
610 | 2 | 7 | |0 (DE-588)2009545-4 |0 (DE-627)101659261 |0 (DE-576)191644501 |a Katholische Kirche |2 gnd |
650 | 0 | 7 | |0 (DE-588)4020533-2 |0 (DE-627)106317695 |0 (DE-576)208933778 |a Geschichtsunterricht |2 gnd |
650 | 0 | 7 | |0 (DE-588)4055852-6 |0 (DE-627)106156632 |0 (DE-576)209115645 |a Sozialkundeunterricht |2 gnd |
650 | 0 | 7 | |0 (DE-588)4176883-8 |0 (DE-627)105352918 |0 (DE-576)209973692 |a Rahmenrichtlinie |2 gnd |
650 | 0 | 7 | |0 (DE-588)4035421-0 |0 (DE-627)106247786 |0 (DE-576)209012560 |a Lernziel |2 gnd |
650 | 0 | 7 | |0 (DE-588)4125746-7 |0 (DE-627)10573781X |0 (DE-576)209579161 |a Lehrstoff |2 gnd |
650 | 0 | 7 | |0 (DE-588)4470590-6 |0 (DE-627)234857803 |0 (DE-576)212771981 |a Meinungsäußerung |2 gnd |
651 | 7 | |0 (DE-588)4024729-6 |0 (DE-627)106296795 |0 (DE-576)208957057 |a Hessen |2 gnd | |
652 | |a CG:KAJ:TA:ZF | ||
689 | 0 | 0 | |d g |0 (DE-588)4024729-6 |0 (DE-627)106296795 |0 (DE-576)208957057 |2 gnd |a Hessen |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)4117636-4 |0 (DE-627)104696656 |0 (DE-576)209511648 |2 gnd |a Wertwandel |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)4046526-3 |0 (DE-627)106197703 |0 (DE-576)20906997X |2 gnd |a Politische Bildung |
689 | 0 | 3 | |d s |0 (DE-588)4020533-2 |0 (DE-627)106317695 |0 (DE-576)208933778 |2 gnd |a Geschichtsunterricht |
689 | 0 | 4 | |d s |0 (DE-588)4074112-6 |0 (DE-627)106090763 |0 (DE-576)20919250X |2 gnd |a Lehrplanentwicklung |
689 | 0 | 5 | |q z |2 gnd |a Geschichte 1970-1980 |
689 | 0 | 6 | |d s |0 (DE-588)4049716-1 |0 (DE-627)104675152 |0 (DE-576)209083182 |2 gnd |a Rezeption |
689 | 0 | 7 | |d s |0 (DE-588)4030702-5 |0 (DE-627)104731745 |0 (DE-576)208988742 |2 gnd |a Kirche |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
773 | 0 | 8 | |i In |t Kirche und Bildung vom Mittelalter bis zur Gegenwart |d München : Utz, 2001 |g (2001), Seite 67-79 |h 96 S. |w (DE-627)1620286955 |w (DE-576)095201211 |z 3896759728 |7 nnnm |
773 | 1 | 8 | |g year:2001 |g pages:67-79 |
935 | |a mteo | ||
951 | |a AR | ||
ELC | |b 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 2914689322 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 150784185X | ||
LOK | |0 005 20160405130302 | ||
LOK | |0 008 160404||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixfe |a ixmi | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053712 |a ZF | ||
LOK | |0 936ln |0 1442043911 |a CG | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053402 |a TA | ||
LOK | |0 936ln |0 1442044640 |a KAJ | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
REL | |a 1 | ||
STA | 0 | 0 | |a Catholic church,Catholic Church,Catholic Church,Former pilgrimage church Saint Ottilia,Church,Church,Church,Church in literature,Expression of one's opinion,Statement of opinion,General guidelines,Curriculum guidelines,Hesse,Hesse,Hessen,Southern Hesse,History teaching,History lessons,History,History,Learning goal,Educational objective,Lesson plan development,Political education,Reception,Reception,Impact,Afterlife,Social studies teaching,Social studies,Subject matter,Subjects taught,Value shift,Shift of values,Values |
STB | 0 | 0 | |a Changement de valeurs,Mutation des valeurs,Mutation des valeurs,Directive cadre,Enseignement de l'histoire,Enseignement des sciences sociales,Expression,Expression de son opinion,Expression de son opinion,Objectif d'apprentissage,Programme d’enseignement,Cursus,Cursus,Réception <scientifique>,Réception <scientifique>,Influence intellectuelle,Influence intellectuelle,Influence intellectuelle (motif),Influence intellectuelle,Éducation politique,Église catholique,Église catholique,Église,Église,Évolution des programmes d'enseignement |
STC | 0 | 0 | |a Cambio de valores,Desarrollo del plano de enseñanza,Directriz básica,Educación política,Enseñanza de la historia,Enseñanza dos estudios sociales,Iglesia,Iglesia,Manifestación de opinión,Materia de enseñanza,Movimiento juvenil católico,Objetivo del aprendizaje,Recepción,Recepción |
STD | 0 | 0 | |a Cambiamento dei valori,Chiesa cattolica,Chiesa,Chiesa,Contenuto didattico,Materia di insegnamento,Materia di insegnamento,Direttiva quadro,Evoluzione del piano di studi,Insegnamento degli studi sociali,Studi sociali (materia),Studi sociali,Insegnamento della storia,Storia (materia),Storia,Manifestazione di un'opinione,Obiettivo didattico,Pedagogia politica,Ricezione,Ricezione |
STE | 0 | 0 | |a 主题,题材,价值转移,历史课,原则框架,发表意见,观点表述,天主教会,罗马公教,学习目标,学习目的,接受,接收,政治教育,教会,教会,教案设计,课程计划设计,社会研究教学 |
STF | 0 | 0 | |a 主題,題材,價值轉移,原則框架,天主教會,羅馬公教,學習目標,學習目的,接受,接收,政治教育,教會,教會,教案設計,課程計劃設計,歷史課,發表意見,觀點表述,社會研究教學 |
STG | 0 | 0 | |a Desenvolvimento do plano de ensino,Diretriz básica,Educação política,Ensino da história,Ensino dos estudos sociais,Igreja católica,Igreja,Igreja,Manifestação de opinião,Matéria de ensino,Mudança de de valores,Objetivo da aprendizagem,Recepção,Recepção |
STH | 0 | 0 | |a Восприятие (мотив),Восприятие,Выражение мнения,Католическая церковь (мотив),Переоценка ценностей,Политическое образование,Преподавание истории,Преподавание обществоведения,Разработка учебной программы,Рамочная директива,Учебная цель,Учебный материал,Церковь (мотив),Церковь |
STI | 0 | 0 | |a Έκφραση γνώμης,Έκφραση άποψης,Αλλαγή των αξιών,Μεταξίωση,Ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών,Αποδοχή (μοτίβο),Αποδοχή,Διδακτική ύλη,Διδασκαλία ιστορίας,Ιστορία (μάθημα),Διδασκαλία κοινωνικών σπουδών,Κοινωνικές σπουδές (μάθημα),Εκκλησία (μοτίβο),Εκκλησία,Εκπαιδευτικός στόχος,Μαθησιακός στόχος,Καθολική Εκκλησία (μοτίβο),Οδηγία-πλαίσιο,Πολιτική εκπαίδευση |
SUB | |a REL | ||
SYB | 0 | 0 | |a Katolikus Egyház,RCC,Katoličeskaj Cerkovʹ,Katoličke Cerkve,Katolska Cyrkej,Katolske Kirke,Ecclesia Catholica,Igreja Católica,Römisch-Katholische Kirche,Katholikē Ekklēsia,Catholic Church,Roman Catholic Church,Eglise Catholique,Eglise Catholique Romaine,Chiesa Cattolica,Katholieke Kerk,Iglesia Católica,Katolické Církve,Kościoł Katolicki,Katoličke Crkve,Eglise catholique romaine,Chiesa cattolica romana,Roman catholic Church,Eglise catholique,Römische Kirche , Eglise catholique,Roman Catholic Church,Catholic Church , Ehemalige Wallfahrtskirche Sankt Ottilia |
SYE | 0 | 0 | |a Geschichte,Geschichte,Geschichtsdidaktik , Gemeinschaftskunde,Sozialkunde,Soziallehreunterricht,Sozialunterricht,Sozialwissenschaften,Sozialwissenschaftlicher Unterricht , Rahmenrichtlinien,Rahmenplan , Lehrziel,Unterrichtsziel,Lernziele , Lehrinhalt,Lerninhalt,Lernstoff,Unterrichtsinhalt,Unterrichtsstoff , Stellungnahme |
SYF | 0 | 0 | |a Großhessen,Groß-Hessen,Land Greater Hesse,Land Hessen,Staat Hessen,Hesse,Assia,Freistaat Hessen,Volksstaat Hessen,Republik Hessen,Gessen,Greater Hesse,Gross-Hessen,Hessen |
SYG | 0 | 0 | |a Großhessen,Groß-Hessen,Land Greater Hesse,Land Hessen,Staat Hessen,Hesse,Assia,Freistaat Hessen,Volksstaat Hessen,Republik Hessen,Gessen,Greater Hesse,Gross-Hessen,Hessen , Wertewandel,Wert,Wertorientierung , Politische Erziehung,Politische Pädagogik , Geschichte,Geschichte,Geschichtsdidaktik , Lehrplan , Fortwirken,Nachwirkung,Nachleben,Wirkungsgeschichte,Aneignung , Church,Christliche Kirche,Christliche Kirche , Rosenberg-Kirche,Notre-Dame-de-l'Assomption,Ste-Trinité,Sainte-Trinité |
TIM | |a 100019700101_100019801231 |b Geschichte 1970-1980 |