Der Wertewandel im "neuen" Geschichtsunterricht der 1970er Jahre und die Reaktionen der Kirchen: das Beispiel der hessischen "Rahmenrichtlinien Gesellschaftslehre"

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Schreiber, Waltraud 1956- (Author)
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Utz 2001
In: Kirche und Bildung vom Mittelalter bis zur Gegenwart
Year: 2001, Pages: 67-79
Standardized Subjects / Keyword chains:B Hesse / Value shift / Political education / History teaching / Lesson plan development / History 1970-1980 / Reception / Church
RelBib Classification:CG Christianity and Politics
KAJ Church history 1914-; recent history
TA History
ZF Education
Further subjects:B History teaching
B Learning goal
B Expression of one's opinion
B Catholic church
B Social studies teaching
B Subject matter
B Hesse
B General guidelines

MARC

LEADER 00000caa a22000002 4500
001 150784185X
003 DE-627
005 20220614101602.0
007 tu
008 150722s2001 xx ||||| 00| ||ger c
020 |a 3896759728 
035 |a (DE-627)150784185X 
035 |a (DE-576)437841855 
035 |a (DE-599)BSZ437841855 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |0 (DE-588)121941027  |0 (DE-627)081635230  |0 (DE-576)293006822  |4 aut  |a Schreiber, Waltraud  |d 1956- 
109 |a Schreiber, Waltraud 1956-  |a Schreiber, Waltraut 1956- 
245 1 4 |a Der Wertewandel im "neuen" Geschichtsunterricht der 1970er Jahre und die Reaktionen der Kirchen  |b das Beispiel der hessischen "Rahmenrichtlinien Gesellschaftslehre"  |c von Waltraud Schreiber 
264 1 |c 2001 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a ohne Hilfsmittel zu benutzen  |b n  |2 rdamedia 
338 |a Band  |b nc  |2 rdacarrier 
601 |a Reaktion 
601 |a Beispiel 
601 |a Hessisch 
601 |a Rahmenrichtlinie 
610 2 7 |0 (DE-588)2009545-4  |0 (DE-627)101659261  |0 (DE-576)191644501  |a Katholische Kirche  |2 gnd 
650 0 7 |0 (DE-588)4020533-2  |0 (DE-627)106317695  |0 (DE-576)208933778  |a Geschichtsunterricht  |2 gnd 
650 0 7 |0 (DE-588)4055852-6  |0 (DE-627)106156632  |0 (DE-576)209115645  |a Sozialkundeunterricht  |2 gnd 
650 0 7 |0 (DE-588)4176883-8  |0 (DE-627)105352918  |0 (DE-576)209973692  |a Rahmenrichtlinie  |2 gnd 
650 0 7 |0 (DE-588)4035421-0  |0 (DE-627)106247786  |0 (DE-576)209012560  |a Lernziel  |2 gnd 
650 0 7 |0 (DE-588)4125746-7  |0 (DE-627)10573781X  |0 (DE-576)209579161  |a Lehrstoff  |2 gnd 
650 0 7 |0 (DE-588)4470590-6  |0 (DE-627)234857803  |0 (DE-576)212771981  |a Meinungsäußerung  |2 gnd 
651 7 |0 (DE-588)4024729-6  |0 (DE-627)106296795  |0 (DE-576)208957057  |a Hessen  |2 gnd 
652 |a CG:KAJ:TA:ZF 
689 0 0 |d g  |0 (DE-588)4024729-6  |0 (DE-627)106296795  |0 (DE-576)208957057  |2 gnd  |a Hessen 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4117636-4  |0 (DE-627)104696656  |0 (DE-576)209511648  |2 gnd  |a Wertwandel 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4046526-3  |0 (DE-627)106197703  |0 (DE-576)20906997X  |2 gnd  |a Politische Bildung 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4020533-2  |0 (DE-627)106317695  |0 (DE-576)208933778  |2 gnd  |a Geschichtsunterricht 
689 0 4 |d s  |0 (DE-588)4074112-6  |0 (DE-627)106090763  |0 (DE-576)20919250X  |2 gnd  |a Lehrplanentwicklung 
689 0 5 |q z  |2 gnd  |a Geschichte 1970-1980 
689 0 6 |d s  |0 (DE-588)4049716-1  |0 (DE-627)104675152  |0 (DE-576)209083182  |2 gnd  |a Rezeption 
689 0 7 |d s  |0 (DE-588)4030702-5  |0 (DE-627)104731745  |0 (DE-576)208988742  |2 gnd  |a Kirche 
689 0 |5 (DE-627) 
773 0 8 |i In  |t Kirche und Bildung vom Mittelalter bis zur Gegenwart  |d München : Utz, 2001  |g (2001), Seite 67-79  |h 96 S.  |w (DE-627)1620286955  |w (DE-576)095201211  |z 3896759728  |7 nnnm 
773 1 8 |g year:2001  |g pages:67-79 
935 |a mteo 
951 |a AR 
ELC |b 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 2914689322 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 150784185X 
LOK |0 005 20160405130302 
LOK |0 008 160404||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixfe  |a ixmi 
LOK |0 936ln  |0 1442053712  |a ZF 
LOK |0 936ln  |0 1442043911  |a CG 
LOK |0 936ln  |0 1442053402  |a TA 
LOK |0 936ln  |0 1442044640  |a KAJ 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Catholic church,Catholic Church,Catholic Church,Former pilgrimage church Saint Ottilia,Church,Church,Church,Church in literature,Expression of one's opinion,Statement of opinion,General guidelines,Curriculum guidelines,Hesse,Hesse,Hessen,Southern Hesse,History teaching,History lessons,History,History,Learning goal,Educational objective,Lesson plan development,Political education,Reception,Reception,Impact,Afterlife,Social studies teaching,Social studies,Subject matter,Subjects taught,Value shift,Shift of values,Values 
STB 0 0 |a Changement de valeurs,Mutation des valeurs,Mutation des valeurs,Directive cadre,Enseignement de l'histoire,Enseignement des sciences sociales,Expression,Expression de son opinion,Expression de son opinion,Objectif d'apprentissage,Programme d’enseignement,Cursus,Cursus,Réception <scientifique>,Réception <scientifique>,Influence intellectuelle,Influence intellectuelle,Influence intellectuelle (motif),Influence intellectuelle,Éducation politique,Église catholique,Église catholique,Église,Église,Évolution des programmes d'enseignement 
STC 0 0 |a Cambio de valores,Desarrollo del plano de enseñanza,Directriz básica,Educación política,Enseñanza de la historia,Enseñanza dos estudios sociales,Iglesia,Iglesia,Manifestación de opinión,Materia de enseñanza,Movimiento juvenil católico,Objetivo del aprendizaje,Recepción,Recepción 
STD 0 0 |a Cambiamento dei valori,Chiesa cattolica,Chiesa,Chiesa,Contenuto didattico,Materia di insegnamento,Materia di insegnamento,Direttiva quadro,Evoluzione del piano di studi,Insegnamento degli studi sociali,Studi sociali (materia),Studi sociali,Insegnamento della storia,Storia (materia),Storia,Manifestazione di un'opinione,Obiettivo didattico,Pedagogia politica,Ricezione,Ricezione 
STE 0 0 |a 主题,题材,价值转移,历史课,原则框架,发表意见,观点表述,天主教会,罗马公教,学习目标,学习目的,接受,接收,政治教育,教会,教会,教案设计,课程计划设计,社会研究教学 
STF 0 0 |a 主題,題材,價值轉移,原則框架,天主教會,羅馬公教,學習目標,學習目的,接受,接收,政治教育,教會,教會,教案設計,課程計劃設計,歷史課,發表意見,觀點表述,社會研究教學 
STG 0 0 |a Desenvolvimento do plano de ensino,Diretriz básica,Educação política,Ensino da história,Ensino dos estudos sociais,Igreja católica,Igreja,Igreja,Manifestação de opinião,Matéria de ensino,Mudança de de valores,Objetivo da aprendizagem,Recepção,Recepção 
STH 0 0 |a Восприятие (мотив),Восприятие,Выражение мнения,Католическая церковь (мотив),Переоценка ценностей,Политическое образование,Преподавание истории,Преподавание обществоведения,Разработка учебной программы,Рамочная директива,Учебная цель,Учебный материал,Церковь (мотив),Церковь 
STI 0 0 |a Έκφραση γνώμης,Έκφραση άποψης,Αλλαγή των αξιών,Μεταξίωση,Ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών,Αποδοχή (μοτίβο),Αποδοχή,Διδακτική ύλη,Διδασκαλία ιστορίας,Ιστορία (μάθημα),Διδασκαλία κοινωνικών σπουδών,Κοινωνικές σπουδές (μάθημα),Εκκλησία (μοτίβο),Εκκλησία,Εκπαιδευτικός στόχος,Μαθησιακός στόχος,Καθολική Εκκλησία (μοτίβο),Οδηγία-πλαίσιο,Πολιτική εκπαίδευση 
SUB |a REL 
SYB 0 0 |a Katolikus Egyház,RCC,Katoličeskaj Cerkovʹ,Katoličke Cerkve,Katolska Cyrkej,Katolske Kirke,Ecclesia Catholica,Igreja Católica,Römisch-Katholische Kirche,Katholikē Ekklēsia,Catholic Church,Roman Catholic Church,Eglise Catholique,Eglise Catholique Romaine,Chiesa Cattolica,Katholieke Kerk,Iglesia Católica,Katolické Církve,Kościoł Katolicki,Katoličke Crkve,Eglise catholique romaine,Chiesa cattolica romana,Roman catholic Church,Eglise catholique,Römische Kirche , Eglise catholique,Roman Catholic Church,Catholic Church , Ehemalige Wallfahrtskirche Sankt Ottilia 
SYE 0 0 |a Geschichte,Geschichte,Geschichtsdidaktik , Gemeinschaftskunde,Sozialkunde,Soziallehreunterricht,Sozialunterricht,Sozialwissenschaften,Sozialwissenschaftlicher Unterricht , Rahmenrichtlinien,Rahmenplan , Lehrziel,Unterrichtsziel,Lernziele , Lehrinhalt,Lerninhalt,Lernstoff,Unterrichtsinhalt,Unterrichtsstoff , Stellungnahme 
SYF 0 0 |a Großhessen,Groß-Hessen,Land Greater Hesse,Land Hessen,Staat Hessen,Hesse,Assia,Freistaat Hessen,Volksstaat Hessen,Republik Hessen,Gessen,Greater Hesse,Gross-Hessen,Hessen 
SYG 0 0 |a Großhessen,Groß-Hessen,Land Greater Hesse,Land Hessen,Staat Hessen,Hesse,Assia,Freistaat Hessen,Volksstaat Hessen,Republik Hessen,Gessen,Greater Hesse,Gross-Hessen,Hessen , Wertewandel,Wert,Wertorientierung , Politische Erziehung,Politische Pädagogik , Geschichte,Geschichte,Geschichtsdidaktik , Lehrplan , Fortwirken,Nachwirkung,Nachleben,Wirkungsgeschichte,Aneignung , Church,Christliche Kirche,Christliche Kirche , Rosenberg-Kirche,Notre-Dame-de-l'Assomption,Ste-Trinité,Sainte-Trinité 
TIM |a 100019700101_100019801231  |b Geschichte 1970-1980