An Outline of a Rational Theology
In this issue, four critical comments on my book “Gott denken. Ein Versuch über rationale Theologie” are published, I try to reply to. More strictly than it is accomplished in “Gott denken”, I outline systematically the fundamental questions and the most pertinent principles of a rational theology a...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2017
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In: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2017, Volume: 59, Issue: 4, Pages: 531-547 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Theism
/ Naturalism
/ God
/ Morals
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RelBib Classification: | AB Philosophy of religion; criticism of religion; atheism NBC Doctrine of God NCA Ethics |
Further subjects: | B
Rational Theology
naturalism
Kant
B rationale Theologie Naturalism Kant |
Online Access: |
Volltext (Verlag) |
Summary: | In this issue, four critical comments on my book “Gott denken. Ein Versuch über rationale Theologie” are published, I try to reply to. More strictly than it is accomplished in “Gott denken”, I outline systematically the fundamental questions and the most pertinent principles of a rational theology as an alternative to naturalism, predominant in our time. In the center of the following considerations, I try to establish a concept of God and a kind of a Kantian “moral” argument, why it would be more reasonable in one’s own life to hope to God as the creator and redeemer of the world and mankind instead of adopting a naturalistic point of view. Der Aufsatz antwortet auf die in dieser Zeitschrift publizierten Kommentare und kritischen Einwänden zu meinem Buch „Gott denken. Ein Versuch über rationale Theologie“, indem ich noch einmal eine rationale Theologie im Grundriss systematisch vorstelle. Die hier skizzierte rationale Theologie versucht konsequenter, als dies in „Gott denken“ geschieht, einen Begriff von Gott und die Vernünftigkeit einer Hoffnung auf Gott als kritische Alternative zu einer naturalistischen Sicht auf die fundamentalen Bedingungen des menschlichen Daseins zu entwickeln und zu begründen. Im Mittelpunkt steht dabei ein an Kant angelehntes „moralisches“ Argument, warum es vernünftiger ist, in seinem Leben auf Gott als Schöpfer und Erlöser der Welt und der Menschen zu hoffen, als eine naturalistische Sicht auf die Dinge sich zu eigen zu machen. |
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ISSN: | 1612-9520 |
Contains: | In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2017-0031 |