The Naturalness of Religion: What It Means and Why It Matters

“Religion is natural” has become a common thesis in Cognitive Science of Religion (CSR). The claim, however, is often ambiguous. This paper seeks to clarify and evaluate the naturalness of religion thesis that flows from CSR theories pointing to the optimal compatibility between recurrent religious...

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Published in:Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Main Author: Launonen, Lari (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: De Gruyter 2018
In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Standardized Subjects / Keyword chains:B Kognitive Religionswissenschaft / Religion / Naturalness
RelBib Classification:AA Study of religion
AE Psychology of religion
NBE Anthropology
Further subjects:B cognitive science of religion supernatural agency Pascal Boyer Justin Barrett Robert McCauley
B Kognitive Religionswissenschaft übernatürliche Agenten Pascal Boyer Justin Barrett Robert McCauley
Online Access: Volltext (Verlag)
Description
Summary:“Religion is natural” has become a common thesis in Cognitive Science of Religion (CSR). The claim, however, is often ambiguous. This paper seeks to clarify and evaluate the naturalness of religion thesis that flows from CSR theories pointing to the optimal compatibility between recurrent religious concepts and the ordinary operations of the human mind. For the naturalness thesis to be scientifically valid, some criteria for naturalness are needed. Robert McCauley has suggested four typical marks for natural cognitive systems, but his account suffers from the inability to point to any causal operations in human development responsible for the naturalness of religion. Even if naturalness is a problematic concept, the science behind it may nevertheless carry interesting implications. First, since Christian theologians have traditionally viewed man as naturally religious, CSR offers new material for theological considerations. Second, it may also help us make predictions about the future of religion. Third, it has been argued that the naturalness thesis offers support for freedom of religion.
„Religion ist natürlich” ist eine gängige These in der Kognitiven Religionswissenschaft (Cognitive Science of Religion, CSR) geworden. Die Behauptung ist allerdings oft wage. Dieser Beitrag versucht die aus der CSR kommende These über die Natürlichkeit der Religion, welche auf die Kompatibilität zwischen wiederkehrenden religiösen Konzepten und den gewöhnlichen Vorgängen des menschlichen Verstandes hinweist, zu verdeutlichen und zu evaluieren. Für die wissenschaftliche Anerkennung der Natürlichkeitsthese bedarf es bestimmter Kriterien von Natürlichkeit. Robert McCauley hat auf vier typische Kennzeichen für natürliche kognitive Systeme hingewiesen. Seiner Darstellung mangelt es allerdings daran auf kausale Zusammenhänge zur menschlichen Entwicklung hinzuweisen, welche für die Natürlichkeit der Religion zuständig sind. Doch selbst wenn die Natürlichkeit ein problematisches Konzept ist, dürfte die Wissenschaft dahinter interessante Implikationen tragen. Erstens, da christliche Theologen traditionell den Menschen als natürlich religiös ansehen, bietet CSR neues Material für theologische Überlegungen. Zweitens, kann es uns helfen Voraussagen über die Zukunft von Religion zu machen. Drittens, wurde argumentiert, dass die Natürlichkeitstheorie Religionsfreiheit unterstützen kann.
ISSN:1612-9520
Contains:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2018-0005