"I always wanted to be a Pokémon master": die Faszination der App Pokémon Go

Mitte 2016 schob sich ein Phänomen in das Alltagsleben von mindestens 500 Mio. Menschen weltweit: Pokémon Go, ein Augmented-Reality-Spiel, mit welchem animierte Pokémon in der Realität per Handy gefangen werden können. Die Befragung von 1.661 Fans weltweit im Sommer 2016 gibt Einblick in die Hinterg...

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Authors: Götz, Maya 1967- (Author) ; Mendel, Caroline ca. 20./21. Jh. (Author) ; Bulla, Christine ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic/Print Article
Language:German
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Nomos [2017]
In: Communicatio socialis
Year: 2017, Volume: 50, Issue: 2, Pages: 251-263
Standardized Subjects / Keyword chains:B Pokémon Go / Fascination / Motivation / Problem
RelBib Classification:ZB Sociology
Online Access: Volltext (doi)

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520 |a Mitte 2016 schob sich ein Phänomen in das Alltagsleben von mindestens 500 Mio. Menschen weltweit: Pokémon Go, ein Augmented-Reality-Spiel, mit welchem animierte Pokémon in der Realität per Handy gefangen werden können. Die Befragung von 1.661 Fans weltweit im Sommer 2016 gibt Einblick in die Hintergründe der Faszination und zeichnet nach, wie die App an die Erinnerung und Leidenschaft in Kindheit und Jugend anschließt und emotional involviert. Für die Spielenden ist vor allem der hohe Gebrauchswert im Alltag reizvoll. Pokémon Go regt zur Bewegung an, bietet für Familien eine Motivation für gemeinsame Unternehmungen und führt dazu, die Umgebung mit einem anderen Blick zu erkunden. Viele Problembereiche sehen die Fans für sich dabei nicht. 
520 |a In the middle of 2016 a phenomenon inserted itself into the daily lives of at least 500 million people world-wide: "Pokémon Go", an augmented reality game with which animated Pokémon can be captured in reality using a smart phone. A survey of 1.661 fans conducted during the summer of 2016 provides insight into the background of the fascination and traces how an App connects with the memory and passion of childhood and adolescence and invokes emotional involvement. For the player the high practical value in daily life is appealing. Pokémon Go encourages movement, offers families a motivation for undertaking shared activities and leads one to explore one’s surroundings with a different eye. Few problem-areas are thereby perceived by the fans. A follow-up study conducted in the spring of 2017 with 889 fans shows that a hard-core of players still remains who play, however, noticeably less often than in the beginning. Those who no longer play at all listed boredom, lack of variation and opportunities for interaction as well as bad weather for their reasons. 
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