Wegbereiterinnen und Wegbegleiterinnen Augustin Kellers

Augustin Keller (1805-1883), born the son of a farmer, became influential in the field of educational politics and was a co-founder of the Old Catholic Church in Switzerland. From early days he maintained close contact with women of the intellectual élite (“Bildungsbürgerinnen“). His relationships w...

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Main Author: Joris, Elisabeth 1946- (Author)
Format: Print Article
Language:German
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Stämpfli [2018]
In: Internationale kirchliche Zeitschrift
Year: 2018, Volume: 108, Issue: 1, Pages: 48-69$p1
RelBib Classification:KAH Church history 1648-1913; modern history
KBC Switzerland
KDC Old Catholic Church
ZF Education
Parallel Edition:Electronic

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520 |a Augustin Keller (1805-1883), born the son of a farmer, became influential in the field of educational politics and was a co-founder of the Old Catholic Church in Switzerland. From early days he maintained close contact with women of the intellectual élite (“Bildungsbürgerinnen“). His relationships with educators Elise Ruepp-Uttinger and Josephine Stadlin, as well as with his bride and wife Josephine Pfeiffer were a strong influence. These relationships were based on agreement over political goals. In practice, however, Keller's relation to the opposite sex proved highly ambivalent. In his relationship with his wife, he showed himself a representative of a clear assignment of the female sex to the domestic sector, and yet women were involved in his socio-political objectives. Although the Education Law of 1835, which was moulded by him, excluded women from higher education, they could be called upon to teach. The provision of the necessary training was transferred to subsidiary private institutions. As founders of such institutes, Elise Ruepp-Uttinger and Josephine Stadlin were able to rely on their many years of contact with Keller to be given responsibility for training female teachers. Half a century later Keller's daughter, Gertrud Villiger-Keller, founded a whole series of training institutes for female-specific professions. These reinforced the bourgeois gender assignment advocated by her father, while at the same time enhancing opportunities for public participation by women and augmenting their responsibilities. 
520 |a Der als Bauernsohn geborene Augustin Keller (1805–1883) avancierte zu einem einflussreichen Schulpolitiker und Mitbegründer der Christkatholischen Kirche der Schweiz. Seit seiner Jugend stand er in engem Austausch mit Bildungsbürgerinnen. Prägend waren seine Beziehungen zu den Pädagoginnen Elise Ruepp-Uttinger und Josephine Stadlin sowie zu seiner Braut und Ehefrau Josephine Pfeiffer. Diese Beziehungen basierten auf der Übereinstimmung in den politischen Zielvorstellungen. In der Praxis erwies sich das Verhältnis Kellers zum andern Geschlecht aber als höchst ambivalent. Gegenüber seiner Braut und Ehefrau zeigte er sich als Vertreter einer klaren Zuordnung des weiblichen Geschlechts zum häuslichen Bereich und band Frauen dennoch in seine gesellschaftspolitischen Zielsetzungen ein. Obwohl das von ihm geprägte Schulgesetz von 1835 Frauen von der höheren Bildung ausschloss, konnten diese zum Schuldienst beigezogen werden. Die Vermittlung der dazu notwendigen Ausbildung wurde privaten Töchterinstituten übertragen. Als Gründerinnen solcher Institute konnten Elise Ruepp-Uttinger und Josephine Stadlin auf ihre langjährigen Kontakte zu Keller zählen, um mit der Ausbildung von Lehrerinnen beauftragt zu werden. Ein halbes Jahrhundert später gründete Kellers Tochter Gertrud Villiger-Keller ihrerseits eine ganze Reihe von Ausbildungsinstitutionen für frauenspezifische Berufe. Diese verfestigten das von ihrem Vater vertretene bürgerliche Geschlechterarrangement, werteten aber gleichzeitig die Räume öffentlicher Partizipation von Frauen und ihre Zuständigkeiten auf. 
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