Restricted Spaces and the Hierarchies of Communication in Matthew: Excluding Narratees, Including Readers = Räumliche Grenzen und hierarchisierte Kommunikation bei Matthäus : zur Inklusion der Leser durch Exklusion intradiegetischer Publika
The article analyses the relation of space and communication in Matthean sceneries of Jesus in Galilee. Along the lines of Georg Simmel’s concept of ‘relative secrecy’ the spatial settings of the Discourse on Parables (Mt 13:1-52) and the Sermon on the Mount (Mt 5:1-7:29) are read as scenes that dis...
Subtitles: | Räumliche Grenzen und hierarchisierte Kommunikation bei Matthäus |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Print Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
A. Fuchs
2018
|
In: |
Studien zum Neuen Testament und seiner Umwelt / A
Year: 2018, Volume: 43, Pages: 5-32 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Bible. Matthäusevangelium 13,1-52
/ Bergpredigt
/ Jesus Christus
/ Communication
/ Inclusion (Sociology)
/ Exclusion
|
RelBib Classification: | AD Sociology of religion; religious policy HC New Testament |
MARC
LEADER | 00000caa a2200000 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1668753103 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20210111202111.0 | ||
007 | tu | ||
008 | 190708s2018 xx ||||| 00| ||eng c | ||
035 | |a (DE-627)1668753103 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1668753103 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a eng | ||
084 | |a 0 |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1051298482 |0 (DE-627)78597220X |0 (DE-576)406336903 |4 aut |a Blank, Thomas |d 1980- | |
109 | |a Blank, Thomas 1980- |a Blank, Thomas Guido Maria 1980- |a Blank, Thomas G. M. 1980- | ||
245 | 1 | 0 | |a Restricted Spaces and the Hierarchies of Communication in Matthew |b Excluding Narratees, Including Readers = Räumliche Grenzen und hierarchisierte Kommunikation bei Matthäus : zur Inklusion der Leser durch Exklusion intradiegetischer Publika |c Thomas Blank |
246 | 3 | 1 | |a Räumliche Grenzen und hierarchisierte Kommunikation bei Matthäus |b zur Inklusion der Leser durch Exklusion intradiegetischer Publika |
264 | 1 | |c 2018 | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a ohne Hilfsmittel zu benutzen |b n |2 rdamedia | ||
338 | |a Band |b nc |2 rdacarrier | ||
520 | |a The article analyses the relation of space and communication in Matthean sceneries of Jesus in Galilee. Along the lines of Georg Simmel’s concept of ‘relative secrecy’ the spatial settings of the Discourse on Parables (Mt 13:1-52) and the Sermon on the Mount (Mt 5:1-7:29) are read as scenes that distinguish different types of audience (disciples, crowds). In Matthew, Jesus restricts part of his teaching to an esoteric in-group of disciples whose following represents a full conversion of identity. Adherents of a more superficial kind constitute the crowds (exoteric out-group) who are attracted mostly by Jesus’ working of wonders. They are addressed by unexplained parables and sayings, whereas the disciples are involved in didactic dialogue. The rationale of this distinction is protreptic. Intradiegetically the enigmatic public teaching singles out those of the crowds willing to convert and to thus gain exclusive access to a deeper understanding of Jesus’ teaching. The narrative function, however, is different: by reading the Gospel, each reader inevitably adopts the perspective and knowledge of the esoteric in-group. Thus, the narrated exclusivessness of Jesus’ teaching is rendered a narratological strategy to include the entirety of the Gospel’s audience. As a literary mode of teaching, the Gospel thus uses a rhetoric of exclusion as a means of stabilising identity and social cohesion in contemporary Judaeo-Christian communities without excluding any of its readers. | ||
520 | |a Der Beitrag befasst sich mit dem Zusammenhang von Raumsituation und Kommunikationsweise in Szenen von Jesu Auftreten in Galiläa bei Matthäus. Ausgehend von Georg Simmels Ideen zur Geheimniskommunikation werden vor allem die räumlichen Szenerien von Gleichnisrede (13,1-52) und Bergpredigt (5,1-7,29) auf darin zutage tretende Hierarchisierungen verschiedener Adressaten (Schüler, verschiedene Gruppen Außenstehender) untersucht. Der Jesus des Matthäusevangeliums unterscheidet zwischen den in seine Gemeinschaft aufgenommenen Schülern, deren Nachfolge Konsequenz umfassender Konversion ist (esoterischer Kreis) und dem weiteren (exoterischen) Kreis der von Jesu Wundertätigkeit angezogenen ochloi. Während Letztere von Jesus vor allem mit Gleichnissen konfrontiert werden, tritt nur der engere Schülerkreis in eine dialogisch-umfassende Lehrkommunikation ein. Gleichnisrede und Bergpredigt bieten Hinweise auf die Funktion dieser Unterscheidung. So dienen die öffentlichen Auftritte Jesu intradiegetisch dazu, mögliche Schüler aus dem großen Kreis der ochloi heraus zu identifizieren; die Leserschaft als eigentliche Adressaten der Erzählung treten dagegen durch die Lektüre selbst automatisch in die esoterische Schülerperspektive ein. Gerade die Exklusivität der Lehre des erzählten Jesus sorgt als literarische Strategie für die Öffnung der Lehrkommunikation und Inklusion aller Lesenden. | ||
601 | |a Hierarchie | ||
601 | |a communicare | ||
652 | |a AD:HC | ||
689 | 0 | 0 | |d u |0 (DE-588)4596204-2 |0 (DE-627)326093206 |0 (DE-576)214005321 |a Bibel |2 gnd |p Matthäusevangelium |n 13,1-52 |
689 | 0 | 1 | |d u |0 (DE-588)4005687-9 |0 (DE-627)106380249 |0 (DE-576)208862331 |a Bergpredigt |2 gnd |
689 | 0 | 2 | |d p |0 (DE-588)118557513 |0 (DE-627)079354688 |0 (DE-576)208978216 |2 gnd |a Jesus Christus |
689 | 0 | 3 | |d s |0 (DE-588)4031883-7 |0 (DE-627)10454869X |0 (DE-576)208994653 |2 gnd |a Kommunikation |
689 | 0 | 4 | |d s |0 (DE-588)4696474-5 |0 (DE-627)352687797 |0 (DE-576)215133838 |2 gnd |a Inklusion |g Soziologie |
689 | 0 | 5 | |d s |0 (DE-588)4300539-1 |0 (DE-627)104099410 |0 (DE-576)21103049X |2 gnd |a Ausgrenzung |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Studien zum Neuen Testament und seiner Umwelt / A |d Linz, Harrachstrasse 7 : A. Fuchs, 1976 |g 43(2018), Seite 5-32 |w (DE-627)16676129X |w (DE-600)302601-2 |w (DE-576)015198758 |x 1027-3360 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:43 |g year:2018 |g pages:5-32 |
935 | |a mteo |a BIIN | ||
951 | |a AR | ||
BIB | |a 1 | ||
BIR | |a 01005000_01007999,01013001_01013052,03006020_03006049 |b biblesearch | ||
ELC | |b 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3491915619 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1668753103 | ||
LOK | |0 005 20190716091356 | ||
LOK | |0 008 190708||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 035 |a (DE-Tue135)16676129X_43_2018_5 | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a imwa |a ixzs | ||
LOK | |0 936ln |0 1442044136 |a HC | ||
LOK | |0 936ln |0 1442043016 |a AD | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3834375160 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1668753103 | ||
LOK | |0 005 20210111200337 | ||
LOK | |0 008 210111||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135-1 |c DE-627 |d DE-Tue135-1 | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135-1 | ||
LOK | |0 852 1 |c FTHNT097875 |m p |9 00 | ||
LOK | |0 852 2 |b Z 4/786A |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a inzs | ||
LOK | |0 938 |k p | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
REF | |a Kommunikationssoziologie | ||
REL | |a 1 | ||
STA | 0 | 0 | |a Communication,Communication,Communication process,Information process,Communication in art,Exclusion |
STB | 0 | 0 | |a Communication,Communication,Exclusion |
STC | 0 | 0 | |a Comunicación,Comunicación,Exclusión,Marginalización,Marginalización |
STD | 0 | 0 | |a Comunicazione,Comunicazione,Emarginazione |
STE | 0 | 0 | |a 排斥,联系,通信,沟通 |
STF | 0 | 0 | |a 排斥,聯繫,通信,溝通 |
STG | 0 | 0 | |a Comunicação,Comunicação,Exclusão,Marginalização,Marginalização |
STH | 0 | 0 | |a Исключение (социальное),Общение (мотив),Общение |
STI | 0 | 0 | |a Επικοινωνία (μοτίβο),Επικοινωνία,Περιθωριοποίηση,Αποκλεισμός |
SUB | |a BIB |a REL | ||
SYG | 0 | 0 | |a Feldrede,Bibel,Lukasevangelium,6,20-49,Bibel,Matthäusevangelium,5-7 , Yeshuʿa,Yeshua,Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum,Iesu Keriso,Jẽzaus Kristaus,Jésus-Christ,Iēsus,ho Nazōraios,Gesù Cristo,Ješūʿa,Isus Hristos,Jisous Khristos,Jesú Krist,Iĩsa Chrtá,Jezus Chrystus,Jezus,Jeschua,Jesus,of Nazareth,Iesu Kristo,Chesus Christ,Jhesus Christus,Jésus,le Christ,Jesus,Nazarenus,Jésus,de Nazareth,Jesucristo,Jesus Christ,Jesuo Kristo,Jesusse Kristusse,Jesuse Kristuse,Jesuksen Kristuksen,Jesu Kristo,Jesus Kristus,Yasūʿ,Yeshu,Hisows K'ristos,Ieso K'riste,Iēsus Christos,Iisus Christos,ʿĪsā Ibn-Maryam,Christus,Jesus,von Nazareth,Jesus,von Nazaret,Cristo,Jesus,Ye su,Yesu,Ye, Su , Ješiša Krista,Gesù , Kommunikationsprozess,Informationsprozess , Soziale Inklusion , Soziale Ausgrenzung,Soziale Exklusion,Exklusion |