Nationhood and politicization of history in school textbooks: identity, the curriculum and educational media

This book explores how school history textbooks are used to perpetuate nationalistic policies within divided regions. Exploring the 'divide and rule' politics across ex-Yugoslav successor states, the editors and contributors draw upon a wide range of case studies from across the region. Te...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Contributors: Ognjenović, Gorana 1970- (Editor) ; Jozelić, Jasna 1967- (Editor)
Format: Electronic Book
Language:English
Subito Delivery Service: Order now.
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Cham Palgrave Macmillan 2020
In:Year: 2020
Volumes / Articles:Show volumes/articles.
Standardized Subjects / Keyword chains:B Balkan peninsula / Political identity / National consciousness (Motif) / History teaching / School book
Further subjects:B Collection of essays
B Nationalism and education
B Electronic books
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)

MARC

LEADER 00000cam a2200000 4500
001 1690449403
003 DE-627
005 20220729053348.0
007 cr uuu---uuuuu
008 200220s2020 sz |||||o 00| ||eng c
020 |a 9783030381219  |c eBook  |9 978-3-030-38121-9 
020 |a 3030381218  |c eBook  |9 3-030-38121-8 
020 |z 303038120X 
020 |z 9783030381202 
035 |a (DE-627)1690449403 
035 |a (DE-599)KXP1690449403 
035 |a (EBC)EBC6110029 
035 |a (EBL)EBL6110029 
035 |a (EBP)049952234 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a eng 
044 |c XA-CH 
082 0 |a 379.155 
084 |a NB 8500  |q SEPA  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/124389: 
084 |a NQ 8240  |q SEPA  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/128963: 
084 |a 15.70  |2 bkl 
084 |a 73.96  |2 bkl 
084 |a 81.66  |2 bkl 
245 1 0 |a Nationhood and politicization of history in school textbooks  |b identity, the curriculum and educational media  |c Gorana Ognjenović, Jasna Jozelić, editors 
264 1 |a Cham  |b Palgrave Macmillan  |c 2020 
264 4 |c © 2020 
300 |a 1 Online-Ressource (xii, 292 Seiten) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
500 |a Literaturangaben 
520 |a This book explores how school history textbooks are used to perpetuate nationalistic policies within divided regions. Exploring the 'divide and rule' politics across ex-Yugoslav successor states, the editors and contributors draw upon a wide range of case studies from across the region. Textbooks and other educational media provide the foundations upon which the new generation build understanding about their own context and the events that are creating their present. By promoting nationalistic politics in such media, textbooks themselves can be used as tools to further promote and preserve ongoing hostility between ethnic groups following periods of conflict. This edited collection will appeal to scholars of educational media, history education and post-conflict societies. 
601 |a Historie 
601 |a Curriculum 
650 4 |a Nationalism and education 
650 4 |a Electronic books 
655 7 |a Aufsatzsammlung  |0 (DE-588)4143413-4  |0 (DE-627)105605727  |0 (DE-576)209726091  |2 gnd-content 
689 0 0 |d g  |0 (DE-588)4004334-4  |0 (DE-627)106386352  |0 (DE-576)208855351  |2 gnd  |a Balkanhalbinsel 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4129611-4  |0 (DE-627)105708674  |0 (DE-576)209611944  |2 gnd  |a Politische Identität 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4197358-6  |0 (DE-627)104754680  |0 (DE-576)210114673  |2 gnd  |a Nationalbewusstsein  |g Motiv 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4020533-2  |0 (DE-627)106317695  |0 (DE-576)208933778  |2 gnd  |a Geschichtsunterricht 
689 0 4 |d s  |0 (DE-588)4053458-3  |0 (DE-627)104383704  |0 (DE-576)209103922  |2 gnd  |a Schulbuch 
689 0 |5 (DE-627) 
700 1 |e HerausgeberIn  |0 (DE-588)1119370434  |0 (DE-627)872727688  |0 (DE-576)479867410  |4 edt  |a Ognjenović, Gorana  |d 1970- 
700 1 |e HerausgeberIn  |0 (DE-588)1089856873  |0 (DE-627)851157696  |0 (DE-576)460482823  |4 edt  |a Jozelić, Jasna  |d 1967- 
776 1 |z 9783030381202 
776 1 |z 303038120X 
856 4 0 |u https://ebookcentral.proquest.com/lib/kxp/detail.action?docID=6110029  |m X:EBC  |x Aggregator  |z lizenzpflichtig  |3 Volltext 
912 |a ZDB-30-PQE 
936 r v |a NB 8500  |b Handbücher und allgemeine Schriften zur Stoffkunde, Arbeits- und Quellenmaterial für die Lehrer (Medien)  |k Geschichte  |k Geschichte als Wissenschaft und Unterrichtsfach  |k Geschichtsunterricht  |k Didaktik der Unterrichtsstufen  |k Handbücher und allgemeine Schriften zur Stoffkunde, Arbeits- und Quellenmaterial für die Lehrer (Medien)  |0 (DE-627)1270879626  |0 (DE-625)rvk/124389:  |0 (DE-576)200879626 
936 r v |a NQ 8240  |b Jugoslawien (und Nachfolgestaaten seit 1990)  |k Geschichte  |k Geschichte seit 1918  |k Geschichte auswärtiger Staaten seit 1945  |k Südosteuropa  |k Balkanstaaten  |k Jugoslawien (und Nachfolgestaaten seit 1990)  |0 (DE-627)127147297X  |0 (DE-625)rvk/128963:  |0 (DE-576)20147297X 
936 b k |a 15.70  |j Balkanstaaten  |x Geschichte  |0 (DE-627)18157165X 
936 b k |a 73.96  |j Ethnische Identität  |x Volkskunde  |0 (DE-627)181570033 
936 b k |a 81.66  |j Schulbuch  |j Lehrbuch  |0 (DE-627)106422812 
951 |a BO 
ACO |a 1 
ELC |a 1 
ORI |a TA-MARC-ixtheob001.raw 
REF |a Geschichtsbuch 
REL |a 1 
SPR |a 1  |t IXT  |t REL 
STA 0 0 |a Balkan peninsula,Balkan countries,Balkans,History teaching,History lessons,History,History,Political identity,Identity,Historical identity,Identity,Identity,School book 
STB 0 0 |a Enseignement de l'histoire,Identité politique,Manuel scolaire 
STC 0 0 |a Enseñanza de la historia,Identidad política,Libro escolar 
STD 0 0 |a Identità politica,Insegnamento della storia,Storia (materia),Storia,Libro scolastico 
STE 0 0 |a 历史课,政治认同,政治身份,教科书 
STF 0 0 |a 政治認同,政治身份,教科書,歷史課 
STG 0 0 |a Ensino da história,Identidade política,Livro escolar 
STH 0 0 |a Политическая идентичность,Преподавание истории,Школьный учебник 
STI 0 0 |a Διδασκαλία ιστορίας,Ιστορία (μάθημα),Πολιτική ταυτότητα,Σχολικό βιβλίο 
SUB |a REL 
SYG 0 0 |a Balkanländer,Balkanstaaten,Balkan , Nationale Identität,Historische Identität , Nationalbewußtsein,Nationale Identität,Nationales Bewusstsein,Nationalgefühl,Historische Identität , Geschichte,Geschichte,Geschichtsdidaktik , Lehrwerk,Schullehrbuch,Schülerlehrbuch,Schulbücher