"Frau Ibrahimi, was sagt der Islam dazu?" Die Differenzkategorie "Muslimin" als soziale Deutungspraxis im pädagogischen Kontext

Based on a dissertation project and with reference to two case studies, the contribution highlights how the differential category of "Muslima" is manifested in the educational biographies of Secondas in a pedagogical context. On the one hand, the category can work as a tool of social categ...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
1. VerfasserIn: Gasser, Nathalie (Verfasst von)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Deutsch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: [2019]
In: Zeitschrift für Religionskunde
Jahr: 2019, Band: 7, Seiten: 7-17
normierte Schlagwort(-folgen):B Schule / Muslimin / Islam / Kategorisierung
RelBib Classification:AH Religionspädagogik
AX Interreligiöse Beziehungen
BJ Islam
KBA Westeuropa
weitere Schlagwörter:B Kategorisierung
B Schule
B Islam
B Frauen
Online-Zugang: Volltext (kostenfrei)
Beschreibung
Zusammenfassung:Based on a dissertation project and with reference to two case studies, the contribution highlights how the differential category of "Muslima" is manifested in the educational biographies of Secondas in a pedagogical context. On the one hand, the category can work as a tool of social categorisation, which brings forward subject positions. On the other hand, the category assigns an expertise "for Islam" which reproduces the omnipresent necessity of justification and positioning to which Muslims are socially exposed. Analysing concrete cases, the contribution explores the biographical experiences of learners in relation to the hegemonic interpretative practices of teachers.
ISSN:2297-6469
Enthält:Enthalten in: Zeitschrift für Religionskunde
Persistent identifiers:DOI: 10.26034/fr.zfrk.2019.066