Learning with Icons in Religious Education and Youth Ministry
Ikone gehören zu den prägenden Kennzeichen der Orthodoxen Kirche. Über Jahrhunderte hinweg haben sie bei Betrachtenden Resonanzen ausgelöst. Ikone besitzen auch pädagogisches Potenzial: sie können informieren, formen und transformieren. In diesem Beitrag werden Handlungsstrategien vorgestellt, wie d...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
[2019]
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2019, Volume: 71, Issue: 4, Pages: 432-441 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Orthodox Church
/ Icon
/ Religious education
|
RelBib Classification: | CB Christian life; spirituality CE Christian art KDF Orthodox Church RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Orthodox Church
B educational strategy B Visual Arts B Religious Education B Religious education B pädagogische Handlungsstrategien B Icon B Bildende Kunst |
Online Access: |
Volltext (Verlag) Volltext (doi) |
Summary: | Ikone gehören zu den prägenden Kennzeichen der Orthodoxen Kirche. Über Jahrhunderte hinweg haben sie bei Betrachtenden Resonanzen ausgelöst. Ikone besitzen auch pädagogisches Potenzial: sie können informieren, formen und transformieren. In diesem Beitrag werden Handlungsstrategien vorgestellt, wie die Auseinandersetzung mit Ikonen für religiöse Lernprozesse fruchtbar gemacht werden kann. Die didaktischen Überlegungen werden am Beispiel eines US-amerikanischen Unterrichtsbuches veranschaulicht und konkretisiert. The icons of the Orthodox Church are among its most distinctive features. They have generated responses from spectators for centuries. Educationally, icons have the potential to inform, form, and transform spectators. Contemporary educators have provided strategies for engaging the visual arts with learners. This paper suggests strategies for religious educators to engage their learners with the art and content of icons and provides examples from a recent religious education textbook produced in the United States as a case study. |
---|---|
ISSN: | 2366-7796 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zpt-2019-0050 |