Die Religionspädagogik und das Grundgesetz. Sondierungen zu einem dynamisch-geistreichen Wechselverhältnis

By taking recourse to the conditions surrounding the origin of the specific content of Germany’s federal Constitution which is relevant for matters of religion, the essential constitutional foundations of the responsibility to offer religious education also come into view. At the same time, such an...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Schlag, Thomas 1965- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2019, Volume: 71, Issue: 2, Pages: 142-158
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Religious instruction / Religious pedagogy
RelBib Classification:KBB German language area
RF Christian education; catechetics
XA Law
ZC Politics in general
Further subjects:B Menschenrechte
B Religious Education
B Human Rights
B Democracy
B Religious instruction
B Constitution
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000caa a22000002 4500
001 1735217603
003 DE-627
005 20240716141855.0
007 cr uuu---uuuuu
008 201008s2019 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.1515/zpt-2019-0019  |2 doi 
024 7 |a 10.5167/uzh-171485  |2 doi 
035 |a (DE-627)1735217603 
035 |a (DE-599)KXP1735217603 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)118118234  |0 (DE-627)548750262  |0 (DE-576)170142884  |4 aut  |a Schlag, Thomas  |d 1965- 
109 |a Schlag, Thomas 1965- 
245 1 4 |a Die Religionspädagogik und das Grundgesetz. Sondierungen zu einem dynamisch-geistreichen Wechselverhältnis 
264 1 |c [2019] 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a By taking recourse to the conditions surrounding the origin of the specific content of Germany’s federal Constitution which is relevant for matters of religion, the essential constitutional foundations of the responsibility to offer religious education also come into view. At the same time, such an historical orientation allows to define more closely, in accordance with the “spirit” of the Constitution, what the current challenges for religious education are and to do it in such a way as to inform current and future discussions of it. The stipulations of the Constitution and of fundamental rights which are relevant for the topic of religion are, in the truest sense of the term, not carved in stone. They require, rather, an ongoing transformation which is appropriate to the current situation and which results in concrete processes of education which are oriented towards democracy and human rights. 
520 |a Durch den Rekurs auf die Entstehungsbedingungen des religionsrelevanten Bedeutungsgehalts des bundesdeutschen Grundgesetzes kommen auch die wesentlichen verfassungsrechtlichen Grundlagen religiöser Bildungsverantwortung in den Blick. Zugleich lassen sich von der historischen Orientierung aus aktuelle Herausforderungen für die Religionspädagogik im Horizont des „Geistes“ des Grundgesetzes aktuell und prospektiv näher bestimmen. Die einschlägigen verfassungs- und grundrechtlichen Bestimmungen zur Religionsthematik sind im wahrsten Sinn des Wortes nicht in Stein gemeisselt, sondern bedürfen der immer wieder neuen situationsgemäßen Transformation in konkrete demokratie- und menschenrechtsbezogene Unterrichtsprozesse. 
650 4 |a Demokratie 
650 4 |a Menschenrechte 
650 4 |a Religionsunterricht 
650 4 |a Religious Education 
650 4 |a Verfassung 
650 4 |a Constitution 
650 4 |a Democracy 
650 4 |a Human Rights 
652 |a KBB:RF:XA:ZC 
689 0 0 |d u  |0 (DE-588)4072133-4  |0 (DE-627)10422133X  |0 (DE-576)209185945  |a Deutschland  |2 gnd 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4049422-6  |0 (DE-627)106187074  |0 (DE-576)209081996  |2 gnd  |a Religionsunterricht 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4049412-3  |0 (DE-627)10451681X  |0 (DE-576)209081937  |2 gnd  |a Religionspädagogik 
689 0 |5 (DE-627) 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie  |d Berlin : De Gruyter, 2005  |g 71(2019), 2, Seite 142-158  |h Online-Ressource  |w (DE-627)786195606  |w (DE-600)2770480-4  |w (DE-576)406509247  |x 2366-7796  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:71  |g year:2019  |g number:2  |g pages:142-158 
856 |u https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/171485/1/10.1515_zpt-2019-0019.pdf  |x unpaywall  |z Vermutlich kostenfreier Zugang  |h repository [oa repository (via OAI-PMH doi match)] 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/71/2/article-p142.xml  |x Verlag 
856 4 0 |u https://doi.org/10.5167/uzh-171485  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 |u https://doi.org/10.1515/zpt-2019-0019  |x doi  |3 Volltext 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3772807623 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1735217603 
LOK |0 005 20240716141855 
LOK |0 008 201008||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 866   |x #233 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo  |a ixzx 
LOK |0 936ln  |0 1442044721  |a KBB 
LOK |0 936ln  |0 1550736965  |a ZC 
LOK |0 936ln  |0 1442053798  |a XA 
LOK |0 936ln  |0 1442053151  |a RF 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Constitution,Democracy,Democracy,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Soviet Occupation Zone,German Democratic Republic,Germany,Federal Republic of Germany,Germany,Germany,French Occupation Zone,Germany,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Religious pedagogy,Religious education 
STB 0 0 |a Allemagne,Allemagne,Constitution,Démocratie,Démocratie,Enseignement de la religion,Pédagogie des religions 
STC 0 0 |a Alemania,Alemania,Constitución,Democracia,Democracia,Enseñanza religiosa,Pedagogía de la religión 
STD 0 0 |a Costituzione,Democrazia,Democrazia,Germania,Germania,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Pedagogia della religione 
STE 0 0 |a 宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学,宪法,德国,德国,民主,民主,民主主义,民主制度,民主主义,民主制度 
STF 0 0 |a 宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學,德國,德國,憲法,民主,民主,民主主義,民主制度,民主主義,民主制度 
STG 0 0 |a Alemanha,Alemanha,Constituição,Democracia,Democracia,Ensino religioso,Pedagogia da religião 
STH 0 0 |a Германия (ГДР, мотив),Германия (мотив),Демократия (мотив),Демократия,Конституция,Педагогика религии,Преподавание религии 
STI 0 0 |a Γερμανία (ΛΔΓ, μοτίβο),Γερμανία (μοτίβο),Δημοκρατία (μοτίβο),Δημοκρατία,Θρησκευτικά (μάθημα),Θρησκευτική παιδαγωγική,Σύνταγμα 
SUB |a REL 
SYE 0 0 |a Volksherrschaft,Demokratischer Staat , Human rights,Charta der Menschenrechte,Menschenrecht,Menschenrechts-Charta,Menschenrechtscharta,Menschenrechts-Konvention,Menschenrechtskonvention,Universal Declaration of Human Rights,Human rights,Human rights of specific groups,Grundrechte (Menschenrechte),droits de l'homme,Menschenrechte besonderer Gruppen , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Constitution,Constitutionalism,Grundgesetz,Staatliche Verfassung,Staatsverfassung,Verfassungstheorie,Staatsverfassung,Verfassungen 
SYG 0 0 |a Germany,Amerikanische Zone Deutschlands,BRD,Britische Zone Deutschlands,Bundesrepublik Deutschland,Französische Zone Deutschlands,Vereinigtes Wirtschaftsgebiet Deutschlands,BRD,Bundesrepublik Deutschland,DDR,Deutsche Demokratische Republik , Vereinigtes Wirtschaftsgebiet,Bizone,Verwaltung des Vereinigten Wirtschaftsgebietes,Länder,Westliche Bundesländer,Alte Bundesländer,Deutschland,Westdeutschland,Deutschland,Französische Zone,Zone Française d'Occupation,Französische Besatzungszone,ZFO,Westzonen,Westliche Besatzungszonen,Trizone,Britische Zone,British occupation zone,Britische Besatzungszone,British Zone of Control,Britisches Kontrollgebiet,British Element,Britisches Element,Amerikanische Zone,American occupation zone,Amerikanische Besatzungszone,ABZ,United States Area of Control,Amerikanisches Kontrollgebiet,U.S. zone of occupation,United States Zone,U.S. Zone,US-Zone,Östliche Bundesländer,Neue Bundesländer,Länder,Deutschland,Ostdeutschland,Deutschland,Deutschland,Alemanha,Alemania,Allemagne,Almanija,Almāniyā,Bondsrepubliek Duitsland,BRD,BRD,Bundesrepublik Deutschland,Deutschland,Deutschland,Federal Republic of Germany,Förbundsrepubliken Tyskland,Förbundsrepublikken Tyskland,FRG,Germany,Németországi Szövetségi Kőztársaság,Niemiecka Republika Federalna Niemiecka Republika Federalna,NRF,Repubblica Federale di Germania,Republic of Germany,República Federal da Alemanha,República Federal de Alemania,Republik Federasi Djerman,Republika Federalna Niemiec,République Fédérale d'Allemagne,RFN,Saksan Liittotasavalta,Westdeutschland,Deutsche Demokratische Republik,DDR,Deutschland,German Democratic Republic,GDR,République Démocratique Allemande,RDA,Germanskaja Demokratičeskaja Respublika,Demokratičeskaja Respublika,Democratic Republic,Demokratische Republik,Niemiecka Republika Demokratyczna,NRD,Ǧumhūrīyat Almāniyā ad-Dīmuqrāṭīya,República Democrática Alemana,Saksan Demokraattisen Tasavallan,Repubblica Democratica Tedesca,Mitteldeutschland,Ostdeutschland,East Germany,Ostzone,Deutsche Länder,Germany,Heiliges Römisches Reich,Rheinbund,Deutscher Bund,Norddeutscher Bund,Deutsches Reich,Deutschland,Deutschland,BRD,Federal Republic of Germany,Republic of Germany,Allemagne,Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya,Bundesrepublik Deutschland,BRD,Niemcy,République Fédérale d'Allemagne,Repubblica Federale di Germania,Germanija,Federativnaja Respublika Germanija,FRG,Deyizhi-Lianbang-Gongheguo,Sowjetische Zone,Russische Zone,Sowjetische Besatzungszone,Russische Besatzungszone,Sowjetische Besatzungszone Deutschlands,Sowjetische Besatzungszone in Deutschland,Sowjetisch Besetzte Zone,Sowjetzone,Ostzone,SBZ , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre