Mindsets religiöser Pluralität als Faktor in der (islamischen) Religionslehrer*innenbildung

The article explores and systematizes assumptions and beliefs about the religious plurality of lecturers at universities that are active in Islamic teacher training. The aim is to present the status quo for dealing with religious plurality in interreligious dialogue in university didactics. For this...

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Subtitles:"Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'"
Mindsets religiöser Pluralität als Faktor in der (islamischen) Religionslehrerbildung
Mindsets religiöser Pluralität als Faktor in der (islamischen) Religionslehrerinnenbildung
Authors: Mauritz, Gerrit ca. 20./21. Jh. (Author) ; Hillebrand, Miriam ca. 20./21. Jh. (Author) ; Reis, Oliver 1971- (Author) ; Wittke, Annika ca. 20./21. Jh. (Author) ; Kamçılı-Yıldız, Naciye 1972- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [publisher not identified] [2020]
In: Theo-Web
Year: 2020, Volume: 19, Issue: 1, Pages: 230-248
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Teaching Islamic religion / Teacher training / Professor / Mentality / Religion / Diversity / Interfaith dialogue
RelBib Classification:AH Religious education
AX Inter-religious relations
BJ Islam
KBB German language area
Further subjects:B Religiöse Pluralität
B Teacher training
B Religious Plurality
B Islam
B University didactics
B Religious Education
B Interfaith dialogue
B Mindsets
B Interreligious Dialogue
B Religious instruction
B Teacher Training
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Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
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520 |a The article explores and systematizes assumptions and beliefs about the religious plurality of lecturers at universities that are active in Islamic teacher training. The aim is to present the status quo for dealing with religious plurality in interreligious dialogue in university didactics. For this purpose, interviews were conducted with the lecturers in order to evaluate them in the context of a qualitative content analysis. The analysis resulted in three generalizable mindsets on religious plurality, which were encountered in the interviewees on a supraindividual basis. It also recorded the challenges that arise in interreligious dialogue at the university level and the implications associated with it. 
520 |a Der Beitrag legt Vorannahmen und Überzeugungen zu religiöser Pluralität von Lehrenden an Hochschulen offen, die in der Islamischen Religionslehrer*innenbildung tätig sind, und systematisiert diese. Ziel ist es, den Status quo im Umgang mit religiöser Pluralität im interreligiösen Dialog in der Hochschullehre darzustellen. Dazu wurden Interviews mit den Lehrenden geführt, um diese im Rahmen einer qualitativen Inhaltsanalyse auszuwerten. Aus der Analyse ergaben sich drei generalisierbare Mindsets zu religiöser Pluralität, die überindividuell bei den Interviewten festgestellt wurden. Außerdem wurde festgehalten, welche Herausforderungen im interreligiösen Dialog auf Hochschulebene auftreten und welche Implikationen damit verbunden sind. 
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