International Yearbook of Futurism Studies: Volume 11: 2021

Frontmatter -- Table of Contents -- Editorial -- Section 1: Futurism Studies -- Futurism and Theosophy: Giacomo Balla and His Circle -- Making the Tables Dance: Seances, Ghosts and Futurism -- Stati d’animo: Futurism, Theosophy and Portraiture -- Desecrating the Divine, Sacralizing Humanity: Futuris...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Contributors: Andrick, John M (Contributor) ; Berghaus, Günter (Contributor, Editor) ; Casa, Martina Della (Contributor) ; Cigliana, Simona (Contributor) ; Collani, Tania (Contributor) ; Colucci, Dalila (Contributor) ; Griffiths, Jennifer S (Contributor) ; Introvigne, Massimo (Contributor) ; Jansen, Monica (Contributor, Editor) ; Jones, Zoë Marie (Contributor) ; Ludington, Zachary Rockwell (Contributor) ; Meazzi, Barbara (Contributor) ; Sica, Paola (Contributor) ; Somigli, Luca (Contributor, Editor) ; Vasconcelos, Ricardo (Contributor) ; d’Ambrosio, Matteo (Contributor) ; Śniecikowska, Beata (Contributor)
Format: Electronic Book
Language:English
Subito Delivery Service: Order now.
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Berlin Boston De Gruyter [2022]
In:Year: 2022
Series/Journal:International Yearbook of Futurism Studies Volume 11
Further subjects:B Futurism (Art) (Latin America)
B Futurism (Literary movement) (Latin America)
B Futurism, Avantgarde, Art, Literature
B Futurism (Art) History
B LITERARY CRITICISM / Generals
B Futurism (Literary movement) History
Online Access: Cover (Verlag)
Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Parallel Edition:Erscheint auch als: 9783110752489
Erscheint auch als: 9783110751024

MARC

LEADER 00000cam a22000002 4500
001 1788549864
003 DE-627
005 20241002172944.0
007 cr uuu---uuuuu
008 220204s2022 gw |||||o 00| ||eng c
020 |a 9783110752380  |9 978-3-11-075238-0 
024 7 |a 10.1515/9783110752380  |2 doi 
035 |a (DE-627)1788549864 
035 |a (DE-599)KEP074813838 
035 |a (DE-B1597)584624 
035 |a (EBP)074813838 
040 |a DE-627  |b eng  |c DE-627  |e rda 
041 |a eng 
044 |c XA-DE 
050 0 |a AY19.C53 
072 7 |a LIT000000  |2 bisacsh 
084 |a 0  |2 ssgn 
245 1 0 |a International Yearbook of Futurism Studies  |b Volume 11: 2021  |c ed. by Günter Berghaus, Monica Jansen, Luca Somigli 
264 1 |a Berlin  |a Boston  |b De Gruyter  |c [2022] 
300 |a 1 Online-Ressource (XXVI, 443 p) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 0 |a International Yearbook of Futurism Studies  |v Volume 11 
506 1 |a Restricted Access  |e Controlled Vocabulary for Access Rights  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a Frontmatter -- Table of Contents -- Editorial -- Section 1: Futurism Studies -- Futurism and Theosophy: Giacomo Balla and His Circle -- Making the Tables Dance: Seances, Ghosts and Futurism -- Stati d’animo: Futurism, Theosophy and Portraiture -- Desecrating the Divine, Sacralizing Humanity: Futurist Religion vs. Romantic Mysticism -- Futurist Dissonance, Theosophical Transcendence and American Musical Ultra-Modernism, 1909–1930 -- Esotericism and the Occult in F. T. Marinetti: Aspects of the Sacred in Futurist Gnosis -- Religious Traces within Polish Futurism: Entangled Ways of the Sacred -- Spanish Ultraism’s Sacred Woman of the Future -- Tullio d’Albisola’s L’anguria lirica (1934): Female Transubstantiation and a New Religion of Poetic Materiality -- Renewing the Sacred and the Sublime: From Early Futurist Manifestos to Marinetti’s Aeropoem of Jesus -- From Futurism to Spiritual Classicism: Gino Severini and the Neo-Catholic Avant-garde -- Leandra Angelucci Cominazzini: Revisiting the Futurist Debate on Speed, the Sacred and the Spiritual -- Section 2: Reviews -- Futurist Manifestos Revisited -- Santa Rita Pintor: Work and Life of a Portuguese Futurist Painter -- A New Study on Futurism in Sicily -- Notes on Two Novels in a Post-Neo-Futurist Key -- Section 3: Bibliography -- A Bibliography of Publications on Futurism, 2018–2021 -- Section 4: Back Matter -- List of Illustrations and Provenance Descriptions -- Notes on Contributors -- Name Index -- Subject Index -- Geographical Index 
520 |a Dieser Band erforscht die spannungsreichen Beziehungen zwischen der futuristischen Kunstbewegung und dem Sakralen. Wie viele Intellektuelle des Fin-de-Siècle waren die Futuristen von verschiedenen esoterischen Strömungen wie Theosophie und Spiritualismus fasziniert. Sie sahen in der Kunst ein privilegiertes Mittel, um Zugang zu Seinszuständen jenseits der Oberfläche der weltlichen Welt zu erhalten. Gleichzeitig betrachteten sie mit Misstrauen die organisierten Religionen als gesellschaftliche Institutionen, die die Modernisierung behinderten. Zunächst wurden deren Symbole ironisch verwendet, doch in den 1930er Jahren entwickelten sie in Italien eine „Futuristische Sakralkunst", und eine neue Periode des Dialogs zwischen dem Futurismus und der katholischen Kirche setzte ein. Die Aufsätze des Bandes umspannen die Geschichte des Futurismus von 1909 bis 1944 in verschiedenen Disziplinen und geografischen Orten, von der polnischen und spanischen Literatur bis zur italienischen Kunst und amerikanischen Musik 
520 |a This volume explores the fraught relationship between Futurism and the Sacred. Like many fin-de-siècle intellectuals, the Futurists were fascinated by various forms of esotericism such as theosophy and spiritualism and saw art as a privileged means to access states of being beyond the surface of the mundane world. At the same time, they viewed with suspicion organized religions as social institutions hindering modernization and ironically used their symbols. In Italy, the theorization of "Futurist Sacred Art" in the 1930s began a new period of dialogue between Futurism and the Catholic Church. The essays in the volume span the history of Futurism from 1909 to 1944 and consider its different configurations across different disciplines and geographical locations, from Polish and Spanish literature to Italian art and American music 
533 |a [Online-Ausgabe] 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In English 
583 1 |a Archivierung/Langzeitarchivierung gewährleistet  |f SSG  |x XA-DE-BW  |2 pdager  |5 DE-21 
650 0 |a Futurism (Art)  |x History 
650 0 |a Futurism (Art)  |z Latin America 
650 0 |a Futurism (Literary movement)  |x History 
650 0 |a Futurism (Literary movement)  |z Latin America 
650 4 |a LITERARY CRITICISM / General 
653 |a Futurism, Avantgarde, Art, Literature 
700 1 |a Andrick, John M  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Berghaus, Günter  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Berghaus, Günter  |e HerausgeberIn  |4 edt 
700 1 |a Casa, Martina Della  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Cigliana, Simona  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Collani, Tania  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Colucci, Dalila  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Griffiths, Jennifer S  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Introvigne, Massimo  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Jansen, Monica  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Jansen, Monica  |e HerausgeberIn  |4 edt 
700 1 |a Jones, Zoë Marie  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Ludington, Zachary Rockwell  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Meazzi, Barbara  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Sica, Paola  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Somigli, Luca  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Somigli, Luca  |e HerausgeberIn  |4 edt 
700 1 |a Vasconcelos, Ricardo  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a d’Ambrosio, Matteo  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
700 1 |a Śniecikowska, Beata  |e MitwirkendeR  |4 ctb 
776 1 |z 9783110752489 
776 1 |z 9783110751024 
776 0 8 |i Erscheint auch als  |n EPUB  |z 9783110752489 
776 0 8 |i Erscheint auch als  |n print  |z 9783110751024 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/9783110752380  |m X:GRUY  |x Resolving-System  |z lizenzpflichtig 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783110752380  |m X:GRUY  |x Verlag  |z lizenzpflichtig 
856 4 2 |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110752380/original  |m X:GRUY  |x Verlag  |3 Cover 
912 |a EBA-CL-HICS 
912 |a EBA-CL-LT 
912 |a EBA-CL-MUAR 
912 |a EBA-DGALL 
912 |a EBA-EBKALL 
912 |a EBA-ECL-HICS 
912 |a EBA-ECL-LT 
912 |a EBA-ECL-MUAR 
912 |a EBA-EEBKALL 
912 |a EBA-ESSHALL 
912 |a EBA-SSHALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a ZDB-23-DGG  |b 2022 
912 |a ZDB-23-DKU  |b 2022 
951 |a BO 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 405199158X 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1788549864 
LOK |0 005 20220207111746 
LOK |0 008 220207||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-21  |c DE-627  |d DE-21 
LOK |0 092   |o k  |p p  |p   
LOK |0 689   |a s  |a eBook-DeGruyter-EBS-2021-2022 
LOK |0 852   |a DE-21 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 85640  |u https://doi.org/10.1515/9783110752380  |z Zugang für die Universität Tübingen 
LOK |0 912   |a EBA-EBKALL 
LOK |0 935   |a ebok  |a lbok 
ORI |a TA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
SUB |a REL