"Ezer Ke-Negdo" in Zionism: The Cases of Gerda Luft and Gabriele Tergit

This paper challenges binary approaches to social relationships in the field of Israel studies. It presents social practices undertaken by pre-1948 subjects situated between constructions of a Zionist self and of its "others", i.e. between male, white, Eastern European, Hebrew speakers and...

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Bibliographic Details
Main Author: Maksymiak, Malgorzata Anna (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: HATiKVA 2014
In: Medaon
Year: 2014, Volume: 08, Issue: 14, Pages: 1-15
Further subjects:B zionistischen Selbst
B Analyse sozialer Beziehungen im Bereich der Israel Studies
B Andere oszillierten
B soziale Praktiken von Subjekten in Palästina
Online Access: Volltext (kostenfrei)

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520 |a This paper challenges binary approaches to social relationships in the field of Israel studies. It presents social practices undertaken by pre-1948 subjects situated between constructions of a Zionist self and of its "others", i.e. between male, white, Eastern European, Hebrew speakers and Palestinian Arabs, Arab Jews, women, non-Eastern Europeans and non-Hebrew speakers. The article centers around a new analytical concept rooted in a poststructuralist interpretation of the biblical expression ezer ke-negdo from Gen 2:18 in the context of its common Hebrew and Arab etymological heritage. Analyzing the experiences of Gerda Luft and Gabriele Tergit, two German immigrants to Palestine in the 1930s, the article points to their social locations within the New Yishuv in Palestine as ezer ke-negdo subjects, i.e. located between the power of the New Yishuv and Palestinian "others", and applies the concept of ezer ke-negdo as a "local" analytical tool emerging from outside Western academia in order to grasp the distinctiveness of Jewish-Arab history. Der vorliegende Beitrag fordert die binären Ansätze in der Analyse sozialer Beziehungen im Bereich der Israel Studies heraus. Er stellt soziale Praktiken von Subjekten in Palästina vor 1948 vor, die in Mandat Palästina kontextbezogen zwischen den Konstruktionen des zionistischen Selbst und seiner Anderen oszillierten, d. h. zwischen männlichen, weißen, Hebräisch sprechenden Ost-europäern und palästinensischen Arabern, arabischen Juden, Frauen, Nicht-Osteuropäern und Nicht-Hebräisch-Sprechenden. Der biblischen Ausdruck ezer ke-negdo aus Gen 2:18 stellt den Schlüsselbegriff des Beitrags dar und wird im Hinblick auf seine gemeinsame jüdische und arabische Etymologie einer post-strukturalistischen Interpretation unterzogen, um als ein neues analytisches Konzept eingeführt zu werden. Seine Anwendung als eines "lokalen", d. h. nicht der westlichen Akademie entspringenden analytischen Konzepts präsentiert der Beitrag am Beispiel der Erfahrungen von zwei deutschen Migrantinnen in Palästina der 1930er Jahre, Gerda Luft und Gabriele Tergit, deren soziale Selbstpositionierungen und Praktiken im Neuen Jischuw als solche der ezer ke-negdo-Subjekte gedeutet werden. 
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