Nachrichten tanzen?: Journalismus auf TikTok

TikTok, the most downloaded app worldwide, is also used in serious journalism. In a qualitative content analysis, the TikTok presences of four media outlets were classified, interpreted, and compared in terms of content, reach and user interaction. In addition, people behind these TikTok accounts...

Description complète

Enregistré dans:  
Détails bibliographiques
Auteur principal: Titze, Antonia (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Allemand
Vérifier la disponibilité: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
En cours de chargement...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publié: Nomos 2023
Dans: Communicatio socialis
Année: 2023, Volume: 56, Numéro: 1, Pages: 63-75
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B TikTok / Journalisme / Tagesgeschehen
RelBib Classification:ZG Sociologie des médias; médias numériques; Sciences de l'information et de la communication
Accès en ligne: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Résumé:TikTok, the most downloaded app worldwide, is also used in serious journalism. In a qualitative content analysis, the TikTok presences of four media outlets were classified, interpreted, and compared in terms of content, reach and user interaction. In addition, people behind these TikTok accounts were interviewed. Anna Metzentin from "Tagesschau" (ARD), Patrick Swanson from "Zeit im Bild" (ORF), Lisa Stadler from the Austrian "Der Standard" and Matilda Boseley from "Guardian Australia" provided insights into their work. Their social media strategy is to reach a young target group on a platform they are familiar with and to provide solid journalistic information. Thereby, different means and emphases become noticeable.
TikTok, die meistheruntergeladene App weltweit, wird auch in seriösem Journalismus genutzt. In einer qualitativen Inhaltsanalyse wurden die TikTok-Auftritte von vier Medienhäusern hinsichtlich Inhalt, Reichweite und Userinteraktion eingeordnet, interpretiert und miteinander verglichen. Zudem wurden Personen befragt, die hinter diesen TikTok-Accounts stehen. Anna Metzentin von der "Tagesschau" (ARD), Patrick Swanson von der "Zeit im Bild" (ORF), Lisa Stadler vom österreischischen "Der Standard" und Matilda Boseley vom "Guardian Australia" gaben Einblicke in ihre Arbeit. Ihre Social-Media-Strategie lautet: Eine junge Zielgruppe soll auf der ihr vertrauten Plattform erreicht und solide journalistisch informiert werden. Dabei werden allerdings unterschiedliche Mittel und Schwerpunkte deutlich.
ISSN:2198-3852
Contient:Enthalten in: Communicatio socialis
Persistent identifiers:DOI: 10.5771/0010-3497-2023-1-63