Muslim:innenfeindlichkeit als Vorurteil und Herausforderung für interreligiöses Lernen - Konsequenzen für den christlichen Religionsunterricht
This article addresses the question of how to deal with anti-Muslim prejudices and attitudes among pupils in Christian Religious Education, especially from the perspective of interreligious learning. Based on current empirical findings, in particular on corresponding prejudices and negative attitude...
Subtitles: | "Themenheft: Islam- und Muslim:innenfeindlichkeit" |
---|---|
Authors: | ; |
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2023
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2023, Volume: 75, Issue: 1, Pages: 58-72 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Religious instruction
/ Religious education
/ Islamophobia
/ Prejudice
|
RelBib Classification: | AH Religious education BJ Islam CC Christianity and Non-Christian religion; Inter-religious relations RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
interreligious education
B Muslim:innenfeindlichkeit B Religious Education B Religious education B Kontakthypothese B Vorurteile B contact hypothesis B Prejudice B Religious instruction B muslimophobia |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
MARC
LEADER | 00000caa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1853930644 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20240716150517.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 230731s2023 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.1515/zpt-2023-0006 |2 doi | |
024 | 7 | |a 10.5167/uzh-232421 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1853930644 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1853930644 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 0 |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)118118234 |0 (DE-627)548750262 |0 (DE-576)170142884 |4 aut |a Schlag, Thomas |d 1965- | |
109 | |a Schlag, Thomas 1965- | ||
245 | 1 | 0 | |a Muslim:innenfeindlichkeit als Vorurteil und Herausforderung für interreligiöses Lernen - Konsequenzen für den christlichen Religionsunterricht |
246 | 1 | |i Rubrikentitel |a "Themenheft: Islam- und Muslim:innenfeindlichkeit" | |
264 | 1 | |c 2023 | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a This article addresses the question of how to deal with anti-Muslim prejudices and attitudes among pupils in Christian Religious Education, especially from the perspective of interreligious learning. Based on current empirical findings, in particular on corresponding prejudices and negative attitudes of young people and Christian pupils, the so far insufficient consideration of the problem of prejudice in concepts of interreligious learning is considered and the potentials of Religious Education for the reduction of hostility against Muslims and Islam are discussed. From there, and especially in orientation to the so-called contact hypothesis, tasks for the future of Religious Education practice and further research are outlined. | ||
520 | |a Dieser Beitrag widmet sich der Frage, wie im christlichen Religionsunterricht und hier insbesondere in der Perspektive interreligiösen Lernens mit muslim:innenfeindlichen Vorurteilen und Einstellungen bei Schüler:innen umgegangen werden kann. Von aktuellen empirischen Befunden aus, insbesondere zu entsprechenden Vorurteilen und negativen Einstellungen Jugendlicher bzw. christlichen Schüler:innen, wird die bisher unzureichende Berücksichtigung der Vorurteilsproblematik in Konzeptionen interreligiösen Lernens bedacht und nach den Potenzialen des Religionsunterrichts für den Abbau von Muslim:innen- und Islamfeindlichkeit gefragt. Von dort aus und insbesondere in Orientierung an der sogenannten Kontakthypothese werden Aufgaben für die Zukunft religionsunterrichtlicher Praxis und weiterer Forschung skizziert. | ||
601 | |a Konsequenz | ||
650 | 4 | |a Interreligiöses Lernen | |
650 | 4 | |a Kontakthypothese | |
650 | 4 | |a Muslim:innenfeindlichkeit | |
650 | 4 | |a Religionsunterricht | |
650 | 4 | |a Religious Education | |
650 | 4 | |a Vorurteile | |
650 | 4 | |a contact hypothesis | |
650 | 4 | |a interreligious education | |
650 | 4 | |a muslimophobia | |
650 | 4 | |a Prejudice | |
652 | |a AH:BJ:CC:RF | ||
689 | 0 | 0 | |d s |0 (DE-588)4049422-6 |0 (DE-627)106187074 |0 (DE-576)209081996 |2 gnd |a Religionsunterricht |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)4664707-7 |0 (DE-627)338524010 |0 (DE-576)214808076 |2 gnd |a Interreligiöses Lernen |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)7640216-2 |0 (DE-627)589480979 |0 (DE-576)301496870 |2 gnd |a Islamfeindlichkeit |
689 | 0 | 3 | |d s |0 (DE-588)4064037-1 |0 (DE-627)106125532 |0 (DE-576)209151420 |2 gnd |a Vorurteil |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
700 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)124919332 |0 (DE-627)368074331 |0 (DE-576)163012210 |4 aut |a Schweitzer, Friedrich |d 1954- | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie |d Berlin : De Gruyter, 2005 |g 75(2023), 1, Seite 58-72 |h Online-Ressource |w (DE-627)786195606 |w (DE-600)2770480-4 |w (DE-576)406509247 |x 2366-7796 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:75 |g year:2023 |g number:1 |g pages:58-72 |
856 | |u https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zpt-2023-0006/pdf |x unpaywall |z Vermutlich kostenfreier Zugang |h publisher [open (via free article)] | ||
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.1515/zpt-2023-0006 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zpt-2023-0006/html |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.5167/uzh-232421 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 4361286582 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1853930644 | ||
LOK | |0 005 20240716150530 | ||
LOK | |0 008 230731||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 866 |x #091 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo |a ixzx | ||
LOK | |0 936ln |0 1550364804 |a AH | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053151 |a RF | ||
LOK | |0 936ln |0 1442043539 |a BJ | ||
LOK | |0 936ln |0 1442043806 |a CC | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
REL | |a 1 | ||
STA | 0 | 0 | |a Islamophobia,Anti-Islamism,Anti-Muslimism,Prejudice,Prejudice,Prejudgment,Religious education,Interreligious learning,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion |
STB | 0 | 0 | |a Anti-islamisme,Islamophobie,Islamophobie,Apprentissage interreligieux,Enseignement de la religion,Préjugé,Préjugé |
STC | 0 | 0 | |a Aprendizaje inter-religiosa,Enseñanza religiosa,Islamofobía,Prejuicio,Prejuicio |
STD | 0 | 0 | |a Apprendimento interreligioso,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Islamofobia,Pregiudizio,Pregiudizio |
STE | 0 | 0 | |a 宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学,成见,先入之见,偏见 |
STF | 0 | 0 | |a 伊斯兰恐惧症,宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學,成見,先入之見,偏見 |
STG | 0 | 0 | |a Aprendizagem inter-religiosa,Ensino religioso,Islamofobia,Preconceito,Preconceito |
STH | 0 | 0 | |a Исламофобия,Межрелигиозное обучение,Предубеждение (мотив),Предубеждение,Преподавание религии |
STI | 0 | 0 | |a Διαθρησκειακή μάθηση,Θρησκευτικά (μάθημα),Ισλαμοφοβία,Προκατάληψη (μοτίβο),Προκατάληψη |
SUB | |a REL | ||
SYE | 0 | 0 | |a Interreligiöse Bildung,Interreligiöse Erziehung , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre |
SYG | 0 | 0 | |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Interreligiöse Bildung,Interreligiöse Erziehung , Islamophobie,Islamfeindschaft,Antiislamismus,Muslimfeindschaft,Muslimfeindlichkeit , Soziales Vorurteil,Vorgefasste Meinung |