Praktische Theologie und Religionspädagogik: historiographische und systematische Aspekte zu ihrer Verhältnisbestimmung

This article explores the development of "Religionspädagogik" ("Religious Education") as an independent theological approach and examines the fragmentation as well as the unity of theological education in their contribution to the training of ministers and teachers in Germany. It...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:International journal of practical theology
Main Author: Käbisch, David 1975-2024 (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2014
In: International journal of practical theology
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:This article explores the development of "Religionspädagogik" ("Religious Education") as an independent theological approach and examines the fragmentation as well as the unity of theological education in their contribution to the training of ministers and teachers in Germany. It is part historical narrative and part constructive thesis. For that purpose, the author introduces the historical theory of "Bildungsräume" as a means of analyzing the history of theological education. Borrowing this format used by historians, the case study about Marburg examines four common misunderstandings in the history of practical theology: (1) There was a unity of theological education in the 19th century; (2) the fragmentation of theological education started in the 20th century; (3) the problem with current theological education is the loss of former unity; (4) practical theology and "Religionspädagogik" can find their unity in descriptive, empirical, interpretative, normative or theological subjects and methods. The case study attempts to describe important aspects of theological education and does not amount to a comprehensive history of theological education in Germany.
Der Artikel untersucht die Entstehung der Religionspädagogik als einer von der Praktischen Theologie unabhängigen Disziplin und fragt nach der Einheit theologischer Bildung in den Pfarramts- und Lehramtsstudiengängen in Deutschland. Der Beitrag gliedert sich in einen historischen und systematischen Teil. Der Autor führt zunächst das aus der Bildungsgeschichte bekannte Forschungskonzept der Bildungsräume ein und bezieht es auf die Geschichte praktisch-theologischer und religionspädagogischer Bildung. Die anschließende Fallstudie zu Marburg setzt sich vor allem mit vier Missversändnissen der bisherigen Fachgeschichtsschreibung auseinander: (1) Im 19. Jahrhundert habe noch eine Einheit der Praktischen Theologie in der Vielfalt ihrer Disziplinen bestanden; (2) im 20. Jahrhundert sei diese Einheit zerbrochen; (3) der Frage nach der Einheit der Theologie komme heute eine große Bedeutung bei der Ausbildung von angehenden Pfarrern und Religionslehrern zu; (4) die Praktische Theologie und Religionspädagogik könne ihre Einheit im gemeinsamen Untersuchungsgegenstand oder in gemeinsamen empirischen, theologischen, handlungsorientierenden etc. Methoden finden. Die Fallstudie strebt damit keine Gesamtdarstellung der Geschichte theologischer Bildung in Deutschland an, sondern beschreibt wichtige Aspekte in der gegenwärtigen Diskussion um die Reform des Theologiestudiums.
ISSN:1612-9768
Contains:In: International journal of practical theology
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/ijpt-2014-0003
DOI: 10.15496/publikation-61365
HDL: 10900/119992