Meister Eckhart’s Non-standard natural theology
In this paper, I discuss Meister Eckhart’s approach to natural theology and specifically to the question of God’s existence. I argue that, according to the Eckhartian position, God’s existence is not to be regarded as the result of an (a posteriori or a priori) inference, but as metaphysical self-ev...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
WorldCat: | WorldCat |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
[2016]
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In: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2016, Volume: 58, Issue: 4, Pages: 473-488 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Eckhart Meister 1260-1328
/ Natural theology
/ Metaphysics
/ Existence of God
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RelBib Classification: | AB Philosophy of religion; criticism of religion; atheism KAF Church history 1300-1500; late Middle Ages KDB Roman Catholic Church NBC Doctrine of God |
Further subjects: | B
Natural Theology
Metaphysics
Medieval Philosophy
Meister Eckhart
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Online Access: |
Presumably Free Access Volltext (Verlag) |
Summary: | In this paper, I discuss Meister Eckhart’s approach to natural theology and specifically to the question of God’s existence. I argue that, according to the Eckhartian position, God’s existence is not to be regarded as the result of an (a posteriori or a priori) inference, but as metaphysical self-evidence. This non-inferential conception, based on a fundamental unity between natural theology and general metaphysics, constitutes an alternative to the standard Avicennian paradigm that lies at the heart of most of the natural-theological projects of the scholastic tradition. In diesem Aufsatz analysiere ich Meister Eckharts Zugang zur natürlichen Theologie und insbesondere zur Frage nach der Existenz Gottes. Ziel des Aufsatzes besteht darin zu zeigen, dass nach der Eckhartschen Auffassung die Existenz Gottes nicht als Resultat einer apriorischen oder aposteriorischen Inferenz zu verstehen ist, sondern als eine metaphysische Selbstevidenz. Diese nicht-inferentielle Konzeption, die auf einer fundamentalen Einheit zwischen natürlicher Theologie und allgemeiner Metaphysik beruht, bietet eine Alternative zum Avicennischen Standard-Paradigma an, das den Kern der Mehrheit der naturtheologischen Projekte der scholastischen Tradition ausmacht. |
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Item Description: | Gesehen am 07.04.2021 |
ISSN: | 1612-9520 |
Contains: | In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2016-0027 |