Human Nature and the Limits of Plasticity: Revisiting the Debate Concerning the Supernatural

Kathryn Tanner’s recent work rehabilitates the decades-long debate concerning the supernatural, in which the church fathers feature as principal interlocutors. It is her particular ressourcement of Gregory of Nyssa that I want to consider and contest, especially her interpretation of his understandi...

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Auteur principal: Rivera, Joseph (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Anglais
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Publié: De Gruyter 2017
Dans: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Année: 2017, Volume: 59, Numéro: 1, Pages: 34-53
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Tanner, Kathryn 1957- / Gregory of Nyssa 335-394 / Human being / Nature / Grace
RelBib Classification:KAB Christianisme primitif
KAJ Époque contemporaine
KDD Église protestante
NBE Anthropologie
NBK Sotériologie
Sujets non-standardisés:B Kathryn Tanner Gregory of Nyssa Creation Narrative Naturalism Grace Participation
Accès en ligne: Volltext (Verlag)
Description
Résumé:Kathryn Tanner’s recent work rehabilitates the decades-long debate concerning the supernatural, in which the church fathers feature as principal interlocutors. It is her particular ressourcement of Gregory of Nyssa that I want to consider and contest, especially her interpretation of his understanding of human nature as wholly apophatic, or “plastic”. Tanner’s self-described “apophatic” anthropology consists of a critique of naturalism, opening the way for her to posit an expansive supernaturalism that makes grace intrinsic to human nature. I offer an alternative reading of Gregory to show that a theological naturalism may obtain, namely, that human nature has integrity and autonomy of its own, even if it also may exceed its economy of finitude in pursuit of grace that is wholly other.
Kathryn Tanners jüngste Arbeit rehabilitiert die jahrzehntelange Debatte über das Übernatürliche, in welcher die Kirchenväter als Hauptgesprächspartner erscheinen. Es ist ihr spezielles ressourcement von Gregor von Nyssa, das ich betrachten und in Frage stellen möchte, insbesondere ihre Interpretation seines Verständnisses der menschlichen Natur als vollständig apophatisch oder auch „plastisch“. Tanners programmatisch vertretene apophatische Anthropologie besteht aus einer Kritik des Naturalismus, die ihr den Weg öffnet, um einen expansiven Supernaturalismus zu behaupten, der Gnade als der menschlichen Natur intrinsisch annimmt. Ich biete eine alternative Interpretation von Gregor an, um zu zeigen, dass ein theologischer Naturalismus möglicherweise die Integrität und Autonomie der menschlichen Natur zu erhalten vermag, sogar wenn sie ihre Ökonomie der Endlichkeit in ihrem Streben nach Gnade des ganz Anderen überschreitet.
ISSN:1612-9520
Contient:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2017-0003