Associations, Christ groups, and their place in the Polis
Early Christ groups, like Greek and Roman associations, engaged in mimicry of various civic institutions, and for similar reasons: to facilitate the integration of sub-altern groups into civic structures; to create “communities of honour” in which virtue was recognized and rewarded; and to produce s...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2017
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In: |
Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2017, Volume: 108, Issue: 1, Pages: 1-56 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Association
/ Christian
/ Polis
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RelBib Classification: | AD Sociology of religion; religious policy CH Christianity and Society KAB Church history 30-500; early Christianity |
Further subjects: | B
Polis
Christ groups
mimicry
Greek and Roman associations
ambivalence
1Peter
Hermas
|
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | Early Christ groups, like Greek and Roman associations, engaged in mimicry of various civic institutions, and for similar reasons: to facilitate the integration of sub-altern groups into civic structures; to create “communities of honour” in which virtue was recognized and rewarded; and to produce small social structures in which the democratic values of autonomy could be performed. While mimicking civic structures, early Christ groups also displayed in varying ways ambivalence toward the city, either declaring themselves to be “resident aliens” or claiming to belong to a different polity. Zusammenfassung: Frühe „Christusgruppen“ beteiligten sich, ähnlich wie griechische und römische Vereine, an der Nachahmung von verschiedenen städtischen Institutionen, und zwar aus ähnlichen Gründen: um die Integration von untergeordneten Gruppen in die städtischen Strukturen zu erleichtern; um „Gemeinschaften von Ehrenhaftigkeit“ zu erschaffen, in welchen Tugend anerkannt und belohnt wurde; und um kleine soziale Strukturen hervorzubringen, in welchen die demokratischen Werte der Autonomie zur Darstellung gebracht werden konnten. Während sie städtische Strukturen nachahmten, entfalteten frühe „Christusgruppen“ zugleich auch auf verschiedene Weisen eine Ambivalenz gegenüber der Stadt, indem sie entweder sich selbst zu „ansässigen Fremden“ erklärten oder beanspruchten, zu einem anderen Gemeinwesen zu gehören. |
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ISSN: | 1613-009X |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/znw-2017-0001 |