Tensions entre enseignement de l'éthique et liberté de conscience des élèves

The author shows how the teacher can overcome the tension between the teaching of ethics and the pupils' freedom of conscience 1) by differentiating, on the one hand, between facts, norms and values, and, on the other, between morality and legality, and within them, between ethical and other no...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Zeitschrift für Religionskunde
1. VerfasserIn: Leleux, Claudine (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Französisch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: [2016]
In: Zeitschrift für Religionskunde
Jahr: 2016, Band: 2, Seiten: 119-128
normierte Schlagwort(-folgen):B Ethikunterricht / Gewissensfreiheit / Religionsunterricht
weitere Schlagwörter:B Tensions
B Élèves
B Liberté
B Enseignement de l'éthique
Online Zugang: Volltext (kostenfrei)
Beschreibung
Zusammenfassung:The author shows how the teacher can overcome the tension between the teaching of ethics and the pupils' freedom of conscience 1) by differentiating, on the one hand, between facts, norms and values, and, on the other, between morality and legality, and within them, between ethical and other norms; 2) by adopting a specific deontology aimed at developing the pupil's autonomy of judgement and not at moralising them; 3) by setting up pedagogical devices capable of developing the autonomy of normative, evaluative and expressive judgement.
ISSN:2297-6469
Enthält:Enthalten in: Zeitschrift für Religionskunde