Phenomenology of Religion in Russia as an Example of Phenomenological Incomprehension?

This article outlines the possibility of phenomenology of religion as a strictly cognitive, non-theological and namely phenomenological discipline in the structure of the study of religion, based on the cognitive-value demarcation, for which the Russian variant of phenomenology of religion has been...

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Published in:Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Main Author: Kirsberg, Igor W. (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: De Gruyter 2018
In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2018, Volume: 60, Issue: 2, Pages: 255-266
Standardized Subjects / Keyword chains:B Phenomenology of religion / Theology / Methodology
RelBib Classification:AA Study of religion
FA Theology
Further subjects:B phenomenology of religion Phenomenology Demarcation Cognitive-valuable Distinction Study of Religion and Theology
B Phenomenology of religion Phenomenology Demarkation kognitiv-wertbedingte Differenz Religionswissenschaft und Theologie
Online Access: Volltext (Verlag)
Description
Summary:This article outlines the possibility of phenomenology of religion as a strictly cognitive, non-theological and namely phenomenological discipline in the structure of the study of religion, based on the cognitive-value demarcation, for which the Russian variant of phenomenology of religion has been criticized. The irreducible difference between cognition and value is grounded in the specificity of thought and feeling; possible attempts to represent cognition and value as a mixture are rejected. Phenomenology of religion as recomprehended is characterized by a prevailing cognitive tendency and is thus separated as a discipline from theology, which features a prevailing orientation towards value (the theological part of the phenomenology of religion can clearly be included in theology itself). By specifying the phenomenological quality of phenomenology of religion, this article shows how religion can be represented in pure consciousness, reducing it to the effects of interactions within structures of consciousness. These disciplinary clarifications are founded on the general distinction between the study of religion and theology – cognitive and non-cognitive (valuable) and, thus, incomparable disciplines.
Der Artikel skizziert die Möglichkeiten der Religionsphänomenologie als einer streng kognitiven, nicht theologischen, sondern phänomenologischen Disziplin in der Struktur der Religionswissenschaft, basierend auf einer kognitiv-wertbedingten Demarkation, die als Kritikpunkt der russischen Version der Religionsphänomenologie berücksichtigt wird. Die unüberbrückbare Differenz zwischen der Kognition und dem Wert liegt in den Besonderheiten des Denkens und Fühlens; die möglichen Versuche, die Kognition und den Wert als eine Mischung zu verstehen, werden abgelehnt. Die Religionsphänomenologie, wie sie sich darstellt, ist durch vorherrschend kognitive Tendenzen gekennzeichnet und wird daher als Disziplin von der Theologie getrennt, die vorherrschend wertbedingte Tendenzen aufweist (der theologische Teil der Religionsphänomenologie kann eindeutig in die Theologie selbst aufgenommen werden). Durch die Angabe der phänomenologischen Qualität der Religionsphänomenologie zeigt dieser Artikel, auf welche Weise die Religion im reinen Bewusstsein dargestellt werden kann, reduziert auf die Auswirkungen von Interaktionen der Bewusstseinsstrukturen. Diese disziplinarischen Klärungen beruhen auf der allgemeinen Unterscheidung zwischen der Religionswissenschaft und der Theologie – der kognitiven und nicht kognitiven (wertbedingten), und damit zwischen nicht vergleichbaren Disziplinen.
ISSN:1612-9520
Contains:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2018-0013