Magie und Apokalyptik im Zentrum lukanischer Geschichtsschreibung: Historizität am Beispiel von Apg 13.6-12

Acts 13.6-12 has been viewed as highly significant in the debate about the historicity of Acts, since the beginnings of the Pauline mission among the Gentiles are supposed to be rooted here, and the story illustrates Paul's self-understanding as an apostle. On the other hand, signs of literary...

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Bibliographic Details
Published in:New Testament studies
Main Author: Al-Suadi, Soham 1980- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Published: Cambridge Univ. Press [2015]
In: New Testament studies
Year: 2015, Volume: 61, Issue: 4, Pages: 482-504
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Apostelgeschichte 13,6-12 / Historicity / Historiography / Apocalypticism / Magic
RelBib Classification:AZ New religious movements
HC New Testament
KAA Church history
NBQ Eschatology
Further subjects:B Historiography
B Apocalypticism
B Magic
B mission among the Gentiles
B Acts
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:Acts 13.6-12 has been viewed as highly significant in the debate about the historicity of Acts, since the beginnings of the Pauline mission among the Gentiles are supposed to be rooted here, and the story illustrates Paul's self-understanding as an apostle. On the other hand, signs of literary creativity of the author with regard to the overall theological concept and the controversy about miracles, magic and apocalyptic traditions are clearly seen in this section that seem to contradict the description of the beginnings of the Pauline mission. This paper explores the apparent contradiction in the debate about the historicity of Luke-Acts in general and Acts 13.6-12 in particular, and shows that magic and apocalypticism can be incorporated within the ancient understanding of historical verification.
Apg 13.6-12 wird im Zusammenhang mit der Historizitätsdebatte der Apostelgeschichte ein hoher Stellenwert zugesprochen, da hier die Anfänge der paulinischen Mission unter den Heiden vermutet werden und die Erzählung das paulinische Selbstverständnis als Apostel illustriert. Zudem werden gerade in diesem Abschnitt Anzeichen der literarischen Kreativität des Autors hinsichtlich des theologischen Gesamtkonzepts und der Thematisierung von Wundern, Magie und Apokalyptik deutlich, die der Darstellung der Anfänge der paulinischen Mission zu widersprechen scheinen. Dieser Aufsatz wird dem vermeintlichen Widerspruch in der Historizitätsdebatte des lukanischen Doppelwerks im Allgemeinen und Apg 13.6-12 im Besonderen nachgehen und zeigen, dass Magie und Apokalyptik durchaus im antiken Sinn von historischer Verifikation verstanden werden können.
ISSN:1469-8145
Contains:Enthalten in: New Testament studies
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S0028688515000193