On aspects of a proto-phenomenology of Scripture in Origen

Although he was not and could not have been a phenomenologist in the proper sense of the term, the writings of Origen of Alexandria contain certain insightful observations about the way in which Scripture is encountered in lived experience, and these can be fruitfully interpreted from a phenomenolog...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Main Author: Nemes, Steven (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2018
In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2018, Volume: 60, Issue: 4, Pages: 499-517
Standardized Subjects / Keyword chains:B Origenes 185-254 / Holy books / Bible / Phenomenology / Church / Tradition
RelBib Classification:HA Bible
KAB Church history 30-500; early Christianity
NBB Doctrine of Revelation
NBN Ecclesiology
VB Hermeneutics; Philosophy
Further subjects:B phenomenology of Scripture sola Scriptura Origen theological method tradition
B Phänomenologie der Schrift Sola Scriptura Origenes theologische Methode Tradition
Online Access: Volltext (Verlag)
Description
Summary:Although he was not and could not have been a phenomenologist in the proper sense of the term, the writings of Origen of Alexandria contain certain insightful observations about the way in which Scripture is encountered in lived experience, and these can be fruitfully interpreted from a phenomenological perspective. The object of this essay is to present two aspects of Origen’s “proto-phenomenology of Scripture” and to draw from them a conclusion of theological-methodological import. The discussion will revolve around a phenomenological distinction between Scripture and biblical text, a distinction which, though familiar to previous writers, has not yet been fully appreciated.
Auch wenn der Alexandriner Origenes kein Phänomenologe im eigentlichen Sinne war und sein konnte, so enthalten seine Werke doch gewisse Einsichten darüber, wie die Heilige Schrift als „Erlebnis“ erfahren werden kann, so dass diese aus einer phänomenologischen Perspektive fruchtbar gemacht werden können. Das Ziel dieses Aufsatzes ist es, zwei Aspekte dieser „Proto-Phänomenologie der Schrift“ bei Origenes aufzuzeigen, um daraus Schlüsse von theologisch-methodologischer Relevanz zu ziehen. Die Diskussion wird sich dabei vorrangig um die phänomenologische Unterscheidung zwischen Heiliger Schrift und Bibeltext drehen, eine Unterscheidung die, obwohl sie vorhergehenden Autoren durchaus geläufig scheint, bislang noch nicht ausreichend gewürdigt worden ist.
ISSN:1612-9520
Contains:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2018-0030