"Von Alexandrien nach Bagdad"

The stages through which the Hellenistic philosophy and sciences made their way into Arabic culture have found the interest of mostly Muslim philosophers and scientists already in the tenth and eleventh centuries, beginning with the account of the Baghdad philosopher al-Fārābī (died 950). This contr...

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Bibliographic Details
Published in:Biblische Notizen
Main Author: Biesterfeldt, Hans Hinrich 1943- (Author)
Format: Print Article
Language:German
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2010
In: Biblische Notizen
Standardized Subjects / Keyword chains:B Alexandria / Bagdad / Natural sciences / Islamic philosophy / History 900-1100
RelBib Classification:BC Ancient Orient; religion
BJ Islam
HH Archaeology
TF Early Middle Ages
VA Philosophy
Further subjects:B Islam
B Hellenism
B Alexandria
B Philosophy
Description
Summary:The stages through which the Hellenistic philosophy and sciences made their way into Arabic culture have found the interest of mostly Muslim philosophers and scientists already in the tenth and eleventh centuries, beginning with the account of the Baghdad philosopher al-Fārābī (died 950). This contribution outlines the formative function of Alexandrian scholarship, examines the core complex of Arabic accounts “From Alexandria to Baghdad”, and, making use of studies in recent European scholarship (M. Meyerhof, G. Strohmaier, J. Lameer, D. Gutas), attempts to isolate the main motives at work, and to sketch the wider context of that narrative complex in Islamic philosophy.
Die Stationen, durch die die hellenistische Philosophie mit den Naturwissenschaften und der Medizin Eingang in die arabisch-islamische Kultur gefunden haben, haben schon im 10. und 11. Jahrhundert das Interesse mancher – meist islamischer – Philosophen, Kulturwissenschaftler und Mediziner gefunden, beginnend mit dem Bagdader Philosophen al-Fārābī (gest. 950). Dieser Beitrag umreißt die formative Funktion des alexandrinischen Unterrichtsbetriebs, erörtert eine Gruppe von Berichten über das Thema „Von Alexandrien nach Bagdad“ und versucht, auf der Grundlage der einschlägigen Untersuchungen (M. Meyerhof, G. Strohmaier, J. Lameer, D. Gutas) die hauptsächlichen konstitutiven Motive für die arabi-schen Berichte herauszuarbeiten, und sie in einen weiteren Kontext der islamischen Philosophie zu stellen.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen