"Invoke at any time ...": apotropaic texts and belief in demons in the literature of the Qumran community

Apocryphal psalms and ’sectarian’ apotropaic compositions from Qumran refer regularly to traditions about the origin and characteristic of evil spirits. A systematic elaboration of these traditions can be found in two comprehensive pseudepigraphic works, in the so-called Ethiopic book of Enoch (1En...

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Bibliographic Details
Published in:Biblische Notizen
Main Author: Fröhlich, Ida 1947- (Author)
Format: Print Article
Language:English
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2008
In: Biblische Notizen
Standardized Subjects / Keyword chains:B Dead Sea scrolls, Qumran Scrolls / Demon / Defensive magic
RelBib Classification:AZ New religious movements
HD Early Judaism
NBH Angelology; demonology
Further subjects:B Dead Sea Scrolls
B Demon
B Magic
B Book of Jubilees
B Enoch
B Qumran Community
Description
Summary:Apocryphal psalms and ’sectarian’ apotropaic compositions from Qumran refer regularly to traditions about the origin and characteristic of evil spirits. A systematic elaboration of these traditions can be found in two comprehensive pseudepigraphic works, in the so-called Ethiopic book of Enoch (1En 6-11) and in the book of Jubilees, both known in extenso in Ethiopian translations. Copies of the original Aramaic version of 1Enoch and the original Hebrew version Jubilees were found in Qumran. 1Enoch and Jubilees were not only known in the community, but belonged to its core tradition and inspired many ’sectarian’ works. 1En 6-11, the story of the Watchers, is a narrative on the origin of the evil. Both, the originators (the Watchers) and the representatives of evil (the Giants) show demonic features. The rationale of the demons is impurity. 1En 6-11 is an alternative to the theology of the origin of evil in Genesis. Jubilees merges the traditions of Genesis and that of 1Enoch, adding new motives to the figure of the demonic evil who is called Mastema in Jubilees. Mastema is the head of a demonic hierarchy and a representative of both cosmic and ethical evil. Jubilees gives examples of persons who have power over evil demons. Persons who can obtain divine power and angelic help against evil are the righteous, which are owners of special knowledge. Apotropaic texts using the power of writing against demons hold the same ideas as 1Enoch and Jubilees.
Apokryphe Psalmen aus Qumran und apotropäische Texte der Gemeinschaft von Qumran verweisen regelmäßig auf den Ursprung und die Charakteristika böser Geister. Systematische Behandlungen dieser Traditionen finden sich im sogenannten äthiopischen Henochbuch (1Hen 6-11) und im Jubiläenbuch. Beide Texte sind vollständig nur in äthiopischer Übersetzung erhalten aber fragmentarische Kopien des aramäischen Originals von 1Henoch und des hebräischen Originals von Jubiläen fanden sich in der Bibliothek von Qumran. 1Henoch und Jubliäen waren aber nicht nur Teil der Bibliothek von Qumran, sondern gehörten zur Kernüberlieferung der Gemeinschaft von Qumran und haben viele ihrer Texte beeinflusst. 1Hen 6-11, die Geschichte vom Fall der Wächterengel, ist eine Erzählung über den Ursprung des Bösen Die Wächterengel als die Verursacher des Bösen und die Giganten als die Vertreter des Bösen tragen dämonische Züge. Ihr Seinsprinzip ist Unreinheit. Während 1Hen 6-11 ein alternatives Modell zur Sündenfallerzählung der Genesis darstellt, verschmilzt das Jubiläenbuch die Traditionen von Genesis und 1Henoch miteinander und erweitert die Figur Mastemas als den Repräsentanten des dämonisch Bösen um neue Motive. Mastema steht an der Spitze der dämonischen Hierarchie und repräsentiert sowohl das kosmische als auch das ethische Böse. Jubiläen beschreibt aber auch Personen, die Macht über Dämonen haben. Es handelt sich um Gerechte mit außerordentlichem Wissen, denen göttliche Macht und himmlische Hilfe gegen das Böse zur Verfügung stehen. Apotropaische Texte, die sich der Macht des Schreibens gegen die Dämonen bedienen, sind in ihrer Dämonologie mit 1Henoch und Jubiläen vergleichbar.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen