Ästhetische Wende der Religionspädagogik?

Religionspädagogische Praxis ist ohne Zweifel ästhetisch signiert. Was jedoch seit etwa zehn Jahren als die "Ästhetische Wende" der Religionspädagogik bekannt geworden ist, meint etwas grundlegend Anderes als die bislang mit "Ästhetik" verbundenen Stichworte Umgang mit Bildern, M...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Trierer theologische Zeitschrift
Main Author: Altmeyer, Stefan 1976- (Author)
Format: Electronic/Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Paulinus-Verlag 2009
In: Trierer theologische Zeitschrift
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious pedagogy / Aesthetics
RelBib Classification:CD Christianity and Culture
RF Christian education; catechetics
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Religionspädagogische Praxis ist ohne Zweifel ästhetisch signiert. Was jedoch seit etwa zehn Jahren als die "Ästhetische Wende" der Religionspädagogik bekannt geworden ist, meint etwas grundlegend Anderes als die bislang mit "Ästhetik" verbundenen Stichworte Umgang mit Bildern, Musik usw. Stattdessen sei Relgionspädagogik insgesamt als Wahrnehumgswissenschaft zu konzipieren. Der Beitrag fragt kritisch nach den Hintergründen der ästhetischen Wende und deutet an, wo Korrekturen, Verdeutlichungen und weitere Forschungen angebracht scheinen.
Religious education has always been characterized by its aesthetic dimension so that the issues of religious learning through pictures, texts, music etc. are fairly well known. But what has become known for the last ten years as the "aesthetic turn" goes far beyond these narrow didactical questions and means something fundamental different, i.e.: Religious education as a whole shall be designed as a science of perception. The paper asks for the backgrounds of the aesthetic turn and makes suggestions for theoretical corrections, clarifications and further research.
Item Description:Literaturangaben
ISSN:0041-2945
Contains:In: Trierer theologische Zeitschrift
Persistent identifiers:DOI: 10.15496/publikation-32329
HDL: 10900/90948