Das introspektive Ich des Paulus nach Phil 1-3: Ein Entwurf

This article interprets Paul's self-reflections in Phil 1 in light of the most current discourse about the '(introspective) self' in antiquity: it is argued that Paul - in his last letter writing during his final imprisonment (in Rome?) - offers insights into his 'inner self'...

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Bibliographic Details
Published in:New Testament studies
Main Author: Becker, Eve-Marie 1972- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: Cambridge Univ. Press [2019]
In: New Testament studies
Standardized Subjects / Keyword chains:B Paul Apostle / Self-reflection / Self-portrayal / Autobiography / Death / Expectation / Bible. Philipperbrief 1-3 / Bible. Römerbrief 7 / Seneca, Lucius Annaeus, Philosophus -65, Epistulae morales ad Lucilium
RelBib Classification:HC New Testament
VA Philosophy
Further subjects:B Rom 7
B Autobiography
B expectatio mortis
B Subjectivity
B Bible. Philipperbrief 1-3
B Seneca's Epistulae morales
B inner self
B Individualisation
B self-fashioning
B Introspection
B Paul's letter to the Philippians
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:This article interprets Paul's self-reflections in Phil 1 in light of the most current discourse about the '(introspective) self' in antiquity: it is argued that Paul - in his last letter writing during his final imprisonment (in Rome?) - offers insights into his 'inner self' by construing the reflective mode of introspection. Similar to how ancient philosophers - such as Seneca in his letters - develop introspection when dealing/coping with the expectatio mortis, Paul too, in Phil 1-3, has to respond to his expectation of his pending death. While Phil 1.21-6 - which is to be read in the frame of chapters 1-3 - reflects Paul's situation highly individually and autobiographically, ancient philosophical introspective speaking modes in general tend to remain generic. In its 'autobiographical consolidation' Phil 1.21-6 is also to be seen in a 'contrastive analogy' to Rom 7.
Der vorliegende Beitrag deutet die paulinischen Selbstreflexionen in Phil 1 im Lichte des gegenwärtigen Diskurses über das "(introspektive) Ich/Selbst". In seinem letzten brieflichen Schreiben, wohl aus römischer Haft, gibt Paulus wertvolle Einsichten in sein "inneres Ich", indem er den reflexiven Sprachmodus der Introspektion wählt. Antiken Philosophen, die den Denk- und Sprachmodus der Introspektion angesichts der Bewältigung ihrer expectatio mortis wählen, ähnlich muss sich auch Paulus in Phil 1-3 mit der Erwartung seines baldigen Todes auseinandersetzen. Während das introspektive Ich in Phil 1,21-6, das sich im Kontext der Kapitelfolge 1-3 umfassend in seiner Bedeutung erschließt, die Situation des Paulus autobiographisch reflektiert, bleiben die introspektiven Denk- und Sprachmodi im antiken philosophischen Diskurs zumeist generisch. In seiner autobiographischen Verdichtung ist Phil 1,21-6 aber auch in einer kontrastiven Analogie zu Röm 7 zu lesen.
ISSN:1469-8145
Contains:Enthalten in: New Testament studies
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S0028688519000043