|
|
|
|
LEADER |
00000cam a2200000 4500 |
001 |
1669170551 |
003 |
DE-627 |
005 |
20220810173613.0 |
007 |
tu |
008 |
190715s2019 gw ||||| m 00| ||ger c |
035 |
|
|
|a (DE-627)1669170551
|
035 |
|
|
|a (DE-599)KXP1669170551
|
035 |
|
|
|a (OCoLC)1158536929
|
040 |
|
|
|a DE-627
|b ger
|c DE-627
|e rda
|
041 |
|
|
|a ger
|
044 |
|
|
|c XA-DE
|
084 |
|
|
|a 0
|2 ssgn
|
100 |
1 |
|
|e VerfasserIn
|0 (DE-588)1190601370
|0 (DE-627)166916599X
|4 aut
|a Tübel, Susanne
|d 1987-
|
109 |
|
|
|a Tübel, Susanne 1987-
|a Lemke, Susanne 1987-
|
245 |
1 |
0 |
|a Transzendenzvermittelte Inklusion
|b zur Logik der Beschneidung im Judentum
|c von Frau Susanne Tübel (geb. Lemke) ; Referentin: Gesa Lindemann, Koreferentin: Monika Wohlrab-Sahr
|
264 |
|
1 |
|a Oldenburg
|c 2019
|
300 |
|
|
|a 352, III Seiten
|b Diagramme
|
336 |
|
|
|a Text
|b txt
|2 rdacontent
|
337 |
|
|
|a ohne Hilfsmittel zu benutzen
|b n
|2 rdamedia
|
338 |
|
|
|a Band
|b nc
|2 rdacarrier
|
502 |
|
|
|b Dissertation
|c Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
|d 2019
|
520 |
|
|
|a Die Arbeit widmet sich der qualitativ-soziologischen Erforschung der jüdischen Beschneidung mit Fokus auf a) das leibliche Erleben und den Umgang mit dem beschnittenen Körper und b) das zeithafte Erleben und die temporale Struktur des Rituals. Aus der empirischen Rekonstruktion der rituellen Struktur der Beschneidung ergibt sich das Konzept einer transzendenzvermittelten Inklusion ins Judentum. Die Bedeutung der Beschneidung besteht also nicht in der Tradierung religiöser ‚Identität‘, sondern vielmehr der Tradierung von Tradierungsfähigkeit im Sinne des Transzendierens des Einzelnen innerhalb eines fortdauernden Tradierungskontinuums. Mit der Beschneidung des Sohnes aktualisieren die Eltern performativ ihre eigene religiöse Inklusion. Zugleich wird die Inklusionsgeschichte des Sohnes bereits vorweggenommen. Für diesen selbst gilt die Beschneidung als leiblich unverfügbar, jedoch bildet der beschnittene Körper ein dauerhaftes Symbol, das lebensgeschichtlich zunehmend dechiffriert wird. <dt.>
|
520 |
|
|
|a In this study, I present qualitative-sociological research on Jewish circumcision with a focus on a) the felt bodily experience of the circumcision act and the handling of the circumcised physical body, and b) the temporal experience and structure of the ritual. Empirically reconstructing the ritual structure, I make out the concept of a transcendence-mediated inclusion into Judaism. This means that circumcision does not transmit religious ‘identity’ directly. Rather, it enables the circumcised to pass on the Jewish tradition because it transcends the individual into a continuing line of tradition. By circumcising their son, the parents performatively invoke their own religious inclusion. At the same time, this anticipates the son’s prospective individual process of religious inclusion. While the felt bodily experience of the circumcision act is unavailable to the son, the circumcised body forms a lasting symbol, that he gradually deciphers through the course of his own life. <engl.>
|
655 |
|
7 |
|a Hochschulschrift
|0 (DE-588)4113937-9
|0 (DE-627)105825778
|0 (DE-576)209480580
|2 gnd-content
|
689 |
0 |
0 |
|d s
|0 (DE-588)4144874-1
|0 (DE-627)104442921
|0 (DE-576)209737247
|2 gnd
|a Beschneidung
|g Mann
|
689 |
0 |
1 |
|d s
|0 (DE-588)4114087-4
|0 (DE-627)104603151
|0 (DE-576)20948182X
|2 gnd
|a Judentum
|
689 |
0 |
2 |
|d s
|0 (DE-588)4050164-4
|0 (DE-627)106183532
|0 (DE-576)209085878
|2 gnd
|a Ritual
|
689 |
0 |
3 |
|d s
|0 (DE-588)4696474-5
|0 (DE-627)352687797
|0 (DE-576)215133838
|2 gnd
|a Inklusion
|g Soziologie
|
689 |
0 |
4 |
|d s
|0 (DE-588)4060724-0
|0 (DE-627)106138669
|0 (DE-576)209136316
|2 gnd
|a Transzendenz
|
689 |
0 |
|
|5 (DE-627)
|
700 |
1 |
|
|e AkademischeR BetreuerIn
|0 (DE-588)129771333
|0 (DE-627)479119414
|0 (DE-576)171370961
|4 dgs
|a Lindemann, Gesa
|d 1956-
|
700 |
1 |
|
|e AkademischeR BetreuerIn
|0 (DE-588)121613658
|0 (DE-627)081422563
|0 (DE-576)165054972
|4 dgs
|a Wohlrab-Sahr, Monika
|d 1957-
|
751 |
|
|
|a Oldenburg (Oldenburg)
|0 (DE-588)4043457-6
|0 (DE-627)106209655
|0 (DE-576)209055979
|4 uvp
|
776 |
0 |
8 |
|i Erscheint auch als
|n Online-Ausgabe
|a Tübel, Susanne, 1987 -
|t Transzendenzvermittelte Inklusion
|d Oldenburg, 2019
|h 1 Online-Ressource (352, III Seiten, 3,9 MB)
|w (DE-627)1675638918
|k Electronic
|
951 |
|
|
|a BO
|
ELC |
|
|
|b 1
|
ORI |
|
|
|a SA-MARC-ixtheo_oa001.raw
|
REL |
|
|
|a 1
|
STA |
0 |
0 |
|a Judaism,Judaism,Judaism in literature,Ritual,Ritual,Rite,Ritual in art,Rites and ceremonies in literature,Rites and ceremonies in art,Transcendence,Transcendence,Transcendence (Philosophy),Transcendence (Philosophy) in art
|
STB |
0 |
0 |
|a Judaïsme,Judaïsme,Rituel,Rituel,Transcendance,Transcendance,Transcendance (philosophie)
|
STC |
0 |
0 |
|a Judaísmo,Judaísmo,Ritual,Ritual,Transcendencia,Transcendencia,Trascendencia de Dios
|
STD |
0 |
0 |
|a Ebraismo,Ebraismo,Rituale,Rituale,Trascendenza,Trascendenza
|
STE |
0 |
0 |
|a 仪式,犹太教,犹太教,超越,超越,卓越,卓越
|
STF |
0 |
0 |
|a 儀式,猶太教,猶太教,超越,超越,卓越,卓越
|
STG |
0 |
0 |
|a Judaísmo,Judaísmo,Ritual,Ritual,Transcendência,Transcendência
|
STH |
0 |
0 |
|a Иудаизм (мотив),Иудаизм,Ритуал (мотив),Ритуал,Трансценденция (мотив),Трансценденция
|
STI |
0 |
0 |
|a Ιουδαϊσμός (μοτίβο),Ιουδαϊσμός,Τελετουργία (μοτίβο),Τελετουργία,Υπέρβαση (μοτίβο),Υπέρβαση
|
SUB |
|
|
|a REL
|
SYG |
0 |
0 |
|a Genitalverstümmelung,Berît milâ,Brit Mila,Sünnet,Zirkumzision , Judaism,Judaismus,Jüdische Religion,Zionism,Zionismus,Jüdische Religion,Judaismus,Jüdische Religion,Judaismus , Papyrus des Imuthes,Le Papyrus d'Imouthès, fils de Psintaês , Ritus <Soziologie>,Rituale,Ritus,Rituale , Soziale Inklusion
|