Transnationale Bildungsräume verstehen und gestalten: historiographische und religionspädagogische Aspekte

Today there is an increasing number of attempts to compare both religion and education in the United States, the Near East and Europe. Regarding the limitations of comparative research, the article introduces transnational history as an innovative method of analysis, including Connected History, Cul...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Main Author: Käbisch, David 1975-2024 (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter 2016
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religion / Education / Interweaving / Culture mediation / History 1900-2015
RelBib Classification:CH Christianity and Society
KAH Church history 1648-1913; modern history
KAJ Church history 1914-; recent history
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Entangled History
B Theological Education
B Verflechtungsgeschichte
B Bildungsräume
B Beziehungsgeschichte
B Kulturtransferforschung
B Cultural Transfer Studies
B theologische Bildung
B Religious Education
B Religious education
B Connected History
B educational spaces
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:Today there is an increasing number of attempts to compare both religion and education in the United States, the Near East and Europe. Regarding the limitations of comparative research, the article introduces transnational history as an innovative method of analysis, including Connected History, Cultural Transfer Studies as well as Entangled History. These approaches seek to understand people, ideas and practices which have crossed national boundaries. Borrowing this format used by historians, the article explores transnational educational spaces in the field of religious as well as theological education.
Heute gibt es eine wachsende Zahl an Studien, die das Verhältnis von Religion und Bildung in den Vereinigten Staaten, im Nahen Osten und in Europa miteinander vergleichen. Ausgehend von den Grenzen komparativer Zugänge skizziert der Artikel eine Forschungsperspektive, die innovative Zugänge wie die Beziehungsgeschichte, die Kulturtransferforschung und die Verflechtungsgeschichte umfasst. Diese suchen solche religiösen Akteure, Ideen und Praktiken zu beschreiben, die nationale Grenzen überschreiten. Mit Hilfe dieser von Historikerinnen und Historikern eröffneten Forschungsperspektive beschreibt der Artikel schließlich verschiedene Bildungsräume, die für das religiöse Lernen und die theologische Ausbildung heute relevant sind.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2016-0030
DOI: 10.15496/publikation-61348
HDL: 10900/119975