Transnationale Bildungsräume verstehen und gestalten: historiographische und religionspädagogische Aspekte
Today there is an increasing number of attempts to compare both religion and education in the United States, the Near East and Europe. Regarding the limitations of comparative research, the article introduces transnational history as an innovative method of analysis, including Connected History, Cul...
Published in: | Zeitschrift für Pädagogik und Theologie |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
de Gruyter
2016
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
|
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Religion
/ Education
/ Interweaving
/ Culture mediation
/ History 1900-2015
|
RelBib Classification: | CH Christianity and Society KAH Church history 1648-1913; modern history KAJ Church history 1914-; recent history RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Entangled History
B Theological Education B Verflechtungsgeschichte B Bildungsräume B Beziehungsgeschichte B Kulturtransferforschung B Cultural Transfer Studies B theologische Bildung B Religious Education B Religious education B Connected History B educational spaces |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | Today there is an increasing number of attempts to compare both religion and education in the United States, the Near East and Europe. Regarding the limitations of comparative research, the article introduces transnational history as an innovative method of analysis, including Connected History, Cultural Transfer Studies as well as Entangled History. These approaches seek to understand people, ideas and practices which have crossed national boundaries. Borrowing this format used by historians, the article explores transnational educational spaces in the field of religious as well as theological education. Heute gibt es eine wachsende Zahl an Studien, die das Verhältnis von Religion und Bildung in den Vereinigten Staaten, im Nahen Osten und in Europa miteinander vergleichen. Ausgehend von den Grenzen komparativer Zugänge skizziert der Artikel eine Forschungsperspektive, die innovative Zugänge wie die Beziehungsgeschichte, die Kulturtransferforschung und die Verflechtungsgeschichte umfasst. Diese suchen solche religiösen Akteure, Ideen und Praktiken zu beschreiben, die nationale Grenzen überschreiten. Mit Hilfe dieser von Historikerinnen und Historikern eröffneten Forschungsperspektive beschreibt der Artikel schließlich verschiedene Bildungsräume, die für das religiöse Lernen und die theologische Ausbildung heute relevant sind. |
---|---|
ISSN: | 2366-7796 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zpt-2016-0030 DOI: 10.15496/publikation-61348 HDL: 10900/119975 |