Transnationale Bildungsräume verstehen und gestalten: historiographische und religionspädagogische Aspekte

Today there is an increasing number of attempts to compare both religion and education in the United States, the Near East and Europe. Regarding the limitations of comparative research, the article introduces transnational history as an innovative method of analysis, including Connected History, Cul...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Käbisch, David 1975-2024 (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2016
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2016, Volume: 68, Issue: 3, Pages: 273-283
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religion / Education / Interweaving / Culture mediation / History 1900-2015
RelBib Classification:CH Christianity and Society
KAH Church history 1648-1913; modern history
KAJ Church history 1914-; recent history
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Entangled History
B Theological Education
B Verflechtungsgeschichte
B Bildungsräume
B Beziehungsgeschichte
B Kulturtransferforschung
B Cultural Transfer Studies
B theologische Bildung
B Religious Education
B Religious education
B Connected History
B educational spaces
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (lizenzpflichtig)

MARC

LEADER 00000caa a2200000 4500
001 1697670938
003 DE-627
005 20220506100707.0
007 cr uuu---uuuuu
008 200507s2016 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.15496/publikation-61348  |2 doi 
024 7 |a 10.1515/zpt-2016-0030  |2 doi 
024 7 |a 10900/119975  |2 hdl 
035 |a (DE-627)1697670938 
035 |a (DE-599)KXP1697670938 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |a 0  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)132721813  |0 (DE-627)525917527  |0 (DE-576)262926873  |4 aut  |a Käbisch, David  |d 1975-2024 
109 |a Käbisch, David 1975-2024  |a Käbisch-Lepetit, David 1975-2024  |a Lepetit, David Käbisch- 1975-2024 
245 1 0 |a Transnationale Bildungsräume verstehen und gestalten  |b historiographische und religionspädagogische Aspekte  |c David Käbisch 
264 1 |c 2016 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Today there is an increasing number of attempts to compare both religion and education in the United States, the Near East and Europe. Regarding the limitations of comparative research, the article introduces transnational history as an innovative method of analysis, including Connected History, Cultural Transfer Studies as well as Entangled History. These approaches seek to understand people, ideas and practices which have crossed national boundaries. Borrowing this format used by historians, the article explores transnational educational spaces in the field of religious as well as theological education. 
520 |a Heute gibt es eine wachsende Zahl an Studien, die das Verhältnis von Religion und Bildung in den Vereinigten Staaten, im Nahen Osten und in Europa miteinander vergleichen. Ausgehend von den Grenzen komparativer Zugänge skizziert der Artikel eine Forschungsperspektive, die innovative Zugänge wie die Beziehungsgeschichte, die Kulturtransferforschung und die Verflechtungsgeschichte umfasst. Diese suchen solche religiösen Akteure, Ideen und Praktiken zu beschreiben, die nationale Grenzen überschreiten. Mit Hilfe dieser von Historikerinnen und Historikern eröffneten Forschungsperspektive beschreibt der Artikel schließlich verschiedene Bildungsräume, die für das religiöse Lernen und die theologische Ausbildung heute relevant sind. 
601 |a Verstehen 
601 |a Gestaltung 
601 |a Religionspädagogik 
650 4 |a Connected History 
650 4 |a Cultural Transfer Studies 
650 4 |a Entangled History 
650 4 |a educational spaces 
650 4 |a Religious Education 
650 4 |a Theological Education 
650 4 |a Beziehungsgeschichte 
650 4 |a Kulturtransferforschung, 
650 4 |a Verflechtungsgeschichte 
650 4 |a Bildungsräume 
650 4 |a Religiöse Bildung 
650 4 |a theologische Bildung 
652 |a CH:KAH:KAJ:RF 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4049396-9  |0 (DE-627)106187155  |0 (DE-576)209081880  |2 gnd  |a Religion 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4006650-2  |0 (DE-627)106376810  |0 (DE-576)208866450  |2 gnd  |a Bildung 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4135023-6  |0 (DE-627)104122803  |0 (DE-576)209657235  |2 gnd  |a Verflechtung 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4165992-2  |0 (DE-627)105436089  |0 (DE-576)209899212  |2 gnd  |a Kulturvermittlung 
689 0 4 |q z  |2 gnd  |a Geschichte 1900-2015 
689 0 |5 (DE-627) 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie  |d Berlin : De Gruyter, 2005  |g 68(2016), 3, Seite 273-283  |h Online-Ressource  |w (DE-627)786195606  |w (DE-600)2770480-4  |w (DE-576)406509247  |x 2366-7796  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:68  |g year:2016  |g number:3  |g pages:273-283 
856 |u http://www.degruyter.com/downloadpdf/j/zpt.2016.68.issue-3/zpt-2016-0030/zpt-2016-0030.xml  |x unpaywall  |z Vermutlich kostenfreier Zugang  |h publisher [open (via free pdf)] 
856 4 0 |u http://dx.doi.org/10.15496/publikation-61348  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u http://hdl.handle.net/10900/119975  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/zpt-2016-0030  |x Resolving-System  |x Verlag  |z lizenzpflichtig  |3 Volltext 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3662270323 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1697670938 
LOK |0 005 20211012152231 
LOK |0 008 200507||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 866   |x #044 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzw 
LOK |0 936ln  |0 1442053151  |a RF 
LOK |0 936ln  |0 1550735845  |a CH 
LOK |0 936ln  |0 1442044624  |a KAH 
LOK |0 936ln  |0 1442044640  |a KAJ 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
REF |a Religionsgeschichte 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Culture mediation,Education,Learning,Culture,Education in art,Education in literature,Interweaving,Entanglement,Entanglement,Religion,Religions,Religion,Religion in literature,Religious education,Religious learning,Religious culture 
STB 0 0 |a Interdépendance,Religion,Religions,Religion,Transmission culturelle,Éducation religieuse,Culture religieuse,Culture religieuse,Éducation,Culture,Culture 
STC 0 0 |a Educación,Formación religiosa,Interdependencia,Religión,Religión,Religión,Transmisión de la cultura 
STD 0 0 |a Intreccio,Intersezione,Interdipendenza,Intersezione,Interdipendenza,Istruzione,Istruzione religiosa,Cultura religiosa,Cultura religiosa,Religione,Religione,Religione,Trasmissione della cultura 
STE 0 0 |a 宗教,宗教,宗教教育,教育,修养,文化中介 
STF 0 0 |a 宗教,宗教,宗教教育,教育,修養,文化中介 
STG 0 0 |a Educação,Formação religiosa,Interdependência,Religião,Religião,Transmissão de cultura 
STH 0 0 |a Культурное посредничество,Образование,Религиозное образование,Религия (мотив),Религия,Сплетение 
STI 0 0 |a Αλληλοδιείσδυση,Εμπλοκή,Πλοκή,Εκπαίδευση,Παιδεία,Θρησκεία (μοτίβο),Θρησκεία,Θρησκευτική εκπαίδευση,Μετάδοση του πολιτισμού 
SUB |a REL 
SYE 0 0 |a Histoire croisée,Verknüpfungsgeschichte 
SYG 0 0 |a Religion,Mystik,Mythologie , Education , Kulturtransfer,Kulturtransfer 
TIM |a 100019000101_100020151231  |b Geschichte 1900-2015