Prototypische und essentialisierte Darstellungen von Religionen bei Jugendlichen - eine explorative Studie nach dem Modell der Didaktischen Rekonstruktion

In an exploratory study, the preconceptions of two Year 8 secondary classes relating to Judaism were collected. The students showed extensive declarative knowledge but presented a homogeneous, stereotyped image of Judaism. Using the model of didactic reconstruction, the teaching was shaped so as to...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Zeitschrift für Religionskunde
VerfasserInnen: Schellenberg, Urs (VerfasserIn) ; Saia, Laura (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Deutsch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: [2019]
In: Zeitschrift für Religionskunde
Jahr: 2019, Band: 7, Seiten: 18-31
normierte Schlagwort(-folgen):B Schüler / Sekundarstufe 1 / Religion / Wissen / Judentum / Stereotypisierung
RelBib Classification:AH Religionspädagogik
AX Interreligiöse Beziehungen
BH Judentum
weitere Schlagwörter:B Schule
B Stereotypen
B Unterrichtsstrategien
B Judentum
Online Zugang: Volltext (kostenfrei)
Beschreibung
Zusammenfassung:In an exploratory study, the preconceptions of two Year 8 secondary classes relating to Judaism were collected. The students showed extensive declarative knowledge but presented a homogeneous, stereotyped image of Judaism. Using the model of didactic reconstruction, the teaching was shaped so as to expand this conception through those of plurality and internal diversity. The results show on the one hand how difficult it is to change essentialist and prototypical conceptions of religion and on the other some important approaches to achieve this aim.
ISSN:2297-6469
Enthält:Enthalten in: Zeitschrift für Religionskunde