Second-Order Liminality: Dynamics of Ritual Change in the Basel Fasnacht

Taking the example of the Basel carnival Fasnacht, the paper shows in what way ritual can maintain the impression of being traditional and unchanging, and yet be open to changes and innovations. As the basic conceptual framework we use the notion of liminality, which Victor Turner identified as the...

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Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Religionswissenschaft
Authors: Cieslarová, Olga 1980- (Author) ; Chlup, Radek 1972- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Diagonal-Verlag [2020]
In: Zeitschrift für Religionswissenschaft
Standardized Subjects / Keyword chains:B Basel / Carnival / Ritual / Socio-cultural change / Liminality
RelBib Classification:AG Religious life; material religion
CD Christianity and Culture
KBC Switzerland
ZB Sociology
Further subjects:B Carnival
B ritual creativity
B Antistruktur
B Liminality
B Basler Fasnacht
B rituelle Veränderungen
B antistructure
B rituelle Kreativität
B ritual change
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Summary:Taking the example of the Basel carnival Fasnacht, the paper shows in what way ritual can maintain the impression of being traditional and unchanging, and yet be open to changes and innovations. As the basic conceptual framework we use the notion of liminality, which Victor Turner identified as the creative moment of ritual. In Fasnacht, this liminal dimension appears in two degrees. The carnival as such represents a reflexive liminal counterpart to the standard social structure, yet it is itself also highly structured and bound by conservative traditional rules. As a reaction to this, there arises within Fasnacht a second-order liminality in the form of the so-called wild Fasnacht, which turns the official antistructural Fasnacht rules upside down once again, testing their validity. While the carnival structure offers a regulated opportunity for questioning everyday social behaviour, wild Fasnacht questions even this regulated manner of questioning as such, opening space for its reflection and modification. We use detailed examples to demonstrate how the subtle dialectics of structure and antistructure keeps the tradition of Basel’s Fasnacht alive and allows it to evolve without destroying its aura of traditionality.
Unsere Studie zeigt am Beispiel der Basler Fasnacht wie ein Ritual den Eindruck vermittelt, traditionell und unveränderlich zu sein, und wie es gleichzeitig gelingt, für Veränderungen und Innovationen offen zu bleiben. Als grundlegenden konzeptionellen Rahmen verwenden wir den Begriff „Liminalität“, welchen Victor Turner als kreatives Moment des Rituals identifizierte. In der Basler Fasnacht erscheint diese liminale Dimension in zwei Ausprägungen: Sie stellt einerseits ein reflexives liminales Gegenstück zur gewöhnlichen sozialen Struktur dar. Gleichzeitig ist sie aber auch stark strukturiert und an konservative und traditionelle Regeln gebunden. Als Reaktion darauf entsteht innerhalb der Fasnacht eine Liminalität zweiter Ordnung in Form der sogenannten Wilden Fasnacht. Diese stellt die offiziellen antistrukturellen Fasnachtsregeln erneut auf den Kopf und prüft dabei ihre Gültigkeit. Während die karnevalistische Struktur eine geregelte Möglichkeit bietet, um das alltägliche soziale Verhalten in Frage zu stellen, lehnt sich die Wilde Fasnacht auch gegen diese Regeln auf und schafft damit Raum für Reflexion und Modifikation. Wir verwenden detaillierte Beispiele, um zu demonstrieren, wie die subtile Dialektik von Struktur und Antistruktur die Tradition der Basler Fasnacht lebendig erhält und es ihr ermöglicht, sich weiter zu entwickeln, ohne die Aura der Tradition zu verlieren.
ISSN:2194-508X
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Religionswissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zfr-2019-0036