"Dissimulatio artis?": Paulus und die antike Rhetorik

Paul seems neither to know anything about rhetoric nor to appreciate it. On the one hand he calls himself an "amateur in speech" (2 Cor 11.6). On the other hand he rejects rhetoric as part of the wisdom of the world (1 Cor 1-4). Such statements could, however, be a rhetorical strategy, whi...

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Published in:New Testament studies
Main Author: Schmeller, Thomas 1956- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: Cambridge Univ. Press [2020]
In: New Testament studies
Standardized Subjects / Keyword chains:B Paul Apostle / Bible. Corinthians 1. 1-4 / Bible. Corinthians 2. 11,6 / Rhetoric / Classical antiquity / Literature
RelBib Classification:HC New Testament
TB Antiquity
Further subjects:B Rhetoric
B Paul
B dissimulatio
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:Paul seems neither to know anything about rhetoric nor to appreciate it. On the one hand he calls himself an "amateur in speech" (2 Cor 11.6). On the other hand he rejects rhetoric as part of the wisdom of the world (1 Cor 1-4). Such statements could, however, be a rhetorical strategy, which belongs to dissimulatio artis ("concealment of (rhetorical) art"). Thus, while Paul seems to dissociate himself from rhetoric, he might in some way declare himself for rhetoric. This article gives a survey of the realisation of dissimulatio and of its functions in pagan literature of antiquity and deals with the question whether this rhetorical means is to be found in Paul's letters.
Paulus scheint von Rhetorik nichts zu verstehen und nichts zu halten. Zum einen nennt er sich einen "Amateur in der Rede" (2 Kor 11.6). Zum anderen verwirft er die Rhetorik als Teil der Weisheit der Welt (1 Kor 1-4). Allerdings könnten diese Aussagen eine rhetorische Strategie sein, die zur dissimulatio artis ("Verheimlichung der (rhetorischen) Kunst") gehört. Dann wäre die paulinische Selbstdistanzierung von der Rhetorik in gewisser Weise ein Bekenntnis zu ihr. Dieser Beitrag bietet einen Überblick zu Vorkommen und Funktion der dissimulatio in der paganen Literatur der Antike und geht der Frage nach, ob sich dieses rhetorische Mittel bei Paulus findet.
ISSN:1469-8145
Contains:Enthalten in: New Testament studies
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S002868852000017X