Die Wahrheit beginnt mit zwei: die Bibel als Ausgangspunkt einer antisemitismuskritischen außerschulischen Bildungsarbeit der Kirchen

Considering that anti-Semitism is manifesting itself much more openly in our time, the Church’s educational work of generating a stance critical toward anti-Semitism is often supported, but rarely is this demand fulfilled in theory and/or practice. The Bible and its hermeneutics play a central role...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Subtitles:"Themenheft: Antisemitismus"
Authors: Hecke, Marie (Author) ; Staffa, Christian 1959- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter 2021
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2021, Volume: 73, Issue: 2, Pages: 178-189
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible / Ambivalence / Hermeneutics / Antisemitism / Church educational work
RelBib Classification:BH Judaism
CC Christianity and Non-Christian religion; Inter-religious relations
HA Bible
NBB Doctrine of Revelation
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Antimuskritische Bildungsarbeit
B christlicher Antisemitismus
B Bibeldidaktik
B Aus-; Fort- und Weiterbildung
B bible didactics
B Education
B anti-anti-Semitic educational work
B further qualification and professional development
B Christian anti-Semitism
B Hermeneutics
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:Considering that anti-Semitism is manifesting itself much more openly in our time, the Church’s educational work of generating a stance critical toward anti-Semitism is often supported, but rarely is this demand fulfilled in theory and/or practice. The Bible and its hermeneutics play a central role in the establishment of an anti-anti-Semitic non-formal educational work. The essay illuminates the fundamental connection between antisemitism and the Christian understanding of itself as well as of the Bible. It highlights the danger of a rather common "hermeneutics of projection" and contrasts this with a "hermeneutics of ambivalence" as a condition for the success of anti-anti-Semitic educational work. These hermeneutics must first be established in the education, further qualification, and professional development of multipliers of church educational work, so that anti-anti-Semitic informal Christian educational work can succeed.
Antisemitismuskritische Bildungsarbeit der Kirche wird angesichts des gegenwärtig sehr viel offener zu Tage tretenden Antisemitismus zwar oft gefordert, aber selten wird diese Forderung auch theoretisch und/oder praktisch eingelöst. Die Bibel und ihre Hermeneutik spielen für die Etablierung einer antisemitismuskritischen außerschulischen Bildungsarbeit, so die These des vorliegenden Aufsatzes, eine zentrale Rolle: Der Aufsatz beleuchtet den grundlegenden Zusammenhang von Antisemitismus und christlichem Selbst- und Schriftverständnis. Dabei arbeitet er die Gefahr einer eher üblichen "Hermeneutik der Projektion" heraus und stellt dieser eine "Hermeneutik der Ambivalenz" als Gelingensbedingung für eine antisemitismuskritische Bildungsarbeit entgegen. Diese Hermeneutik muss zunächst in der Aus-, Fort- und Weiterbildung von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren kirchlicher Bildungsarbeit etabliert werden, damit antisemitismuskritische außerschulische Bildungsarbeit gelingen kann.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2021-0021