Conflicts in Interreligious Education: Exploring Theory and Practice

Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Introduction -- The State of Research, Theories, and Methods -- 1 The State of Research -- 2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict -- 3 Research Methodology and Design -- Empirical Analysis -- 4 The School Setting -- 5 The University Setting -- Syno...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Kraml, Martina 1956- (Author) ; Bauer, Nicole 1980- (Author) ; Sejdini, Zekirija 1972- (Author)
Format: Electronic Book
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
WorldCat: WorldCat
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Published: Berlin Boston De Gruyter [2022]
[Erscheinungsort nicht ermittelbar] Kohlhammer Verlag [2022]
In:Year: 2022
Standardized Subjects / Keyword chains:B Conflict / Conflict handling / Religious education / School / University / Religious pedagogy / Teaching Islamic religion
Further subjects:B conflict studies
B RELIGION / Bible / Generals
B Religion Study and teaching
B SOCIAL SCIENCE / Sociology of Religion
B RELIGION / Education
B pedagogy of religion
B Multiculturalism Religious aspects
B Conflict research
B interreligious education
B Religious Education Teaching methods
B Religions Relations
B Interreligious learning
B Religious Diversity
B Religionsdidaktik
B Religious education
B RELIGION / Religious Intolerance, Persecution & Conflict
B SOCIAL SCIENCE / Anthropology / Generals
B RELIGION / Comparative Religion
B RELIGION / Generals
Online Access: Cover (Publisher)
Volltext (Open access)
Volltext (kostenfrei)
Rights Information:CC BY-NC-ND 4.0
Parallel Edition:Non-electronic
Erscheint auch als: 9783110762884
Description
Summary:Frontmatter -- Contents -- Foreword -- Introduction -- The State of Research, Theories, and Methods -- 1 The State of Research -- 2 Theoretical Considerations: Identity and Conflict -- 3 Research Methodology and Design -- Empirical Analysis -- 4 The School Setting -- 5 The University Setting -- Synopsis and Stimuli -- 6 Perspectives for Interreligious Education -- Bibliography
Die Studie beschäftigt sich mit Konflikten und Spannungsfeldern, die in interreligiösen Bildungsprozessen im deutschsprachigen Kontext (Österreich) in schulischen und universitären Kontexten auftreten können. Dies ist zugleich eine Neuheit und ein Wagnis. Eine Neuheit deshalb, weil zwar gegenwärtig viel über Interreligiosität gesprochen wird, es aber an Forschung zu interreligiösen Kooperationen in der religionspädagogischen und religionsdidaktischen Praxis sowie insbesondere an empirischen Studien mangelt. Ein Wagnis ist das Buch deshalb, da Konflikte, Probleme, Meinungsverschiedenheiten oder Unstimmigkeiten, die in interreligiösen Bildungssettings auftreten, nur selten in den Mittelpunkt gerückt werden. Es scheint vielmehr eine Art Unbehagen oder Zögerlichkeit zu bestehen, sich mit diesen Fragen auseinanderzusetzen. Unsere empirische Analyse widmet sich daher explizit auftretenden Konflikten und Konfliktdynamiken in interreligiösen Bildungsprozessen und berücksichtigt die Perspektiven von etablierten Religionslehrer/-innen, Schüler/-innen, angehenden Religionslehrer/-innen (Studierende) sowie Universitätsdozent/-innen. Auf dieser Basis werden wegweisende religionspädagogische Einsichten und praktische Perspektiven in unterschiedlichen Bildungssettings formuliert, um die interreligiöse Zusammenarbeit in Zukunft zu stärken und zu verbessern
Whenever people from different cultural and religious backgrounds converge, it produces tension and ambivalence. This study delves into conflicts in interreligious educational processes in both theory and practice, presenting the results of empirical research conducted at schools and universities and formulating ground-breaking practical perspectives for interreligious collaboration in various religious-pedagogical settings
Physical Description:1 Online-Ressource (VII, 226 p)
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:978-3-11-076287-7
Access:Open Access
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/9783110762877