Über jeden Zweifel erhaben: Meinungsbildung in digitalen Öffentlichkeiten am Beispiel des Themas Migration

This article addresses the opinion-forming processes of digital publics on the empirical basis of online group discussions and qualitative interviews. Contrary to common communication studies, it argues in terms of diversity theory and sees opinion formation as fragmented and pluralistic, even in pr...

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Published in:Communicatio socialis
Authors: Goebel, Simon 1984- (Author) ; Vischer, Lisa ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Published: Nomos 2023
In: Communicatio socialis
Standardized Subjects / Keyword chains:B Migration / Formation of opinion / Social media
RelBib Classification:ZC Politics in general
ZG Media studies; Digital media; Communication studies
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
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Description
Summary:This article addresses the opinion-forming processes of digital publics on the empirical basis of online group discussions and qualitative interviews. Contrary to common communication studies, it argues in terms of diversity theory and sees opinion formation as fragmented and pluralistic, even in pre-digital times, in contrast to the theory of the spiral of silence. The evaluation of the empirical material indicates that no changes in opinion took place. Rather, the participants in the research project understood opinions as truths that they sought to defend in the digital competition for attention.
Der Beitrag reflektiert Meinungsbildungsprozesse in digitalen Öffentlichkeiten auf der empirischen Grundlage von Online-Gruppendiskussionen und qualitativen Interviews. Er argumentiert entgegen gängiger kommunikationswissenschaftlicher Arbeiten diversitätstheoretisch und versteht Meinungsbildung in Abgrenzung zur Theorie der Schweigespirale auch in vor-digitalen Zeiten als fragmentiert und pluralistisch. Die Auswertung des empirischen Materials zeigt, dass keine Meinungsveränderungen stattgefunden haben. Vielmehr wurden Meinungen von den Teilnehmer:innen des Forschungsprojekts als Wahrheiten verstanden, die sie im digitalen Wettbewerb um Aufmerksamkeit zu verteidigen suchten.
ISSN:2198-3852
Contains:Enthalten in: Communicatio socialis
Persistent identifiers:DOI: 10.5771/0010-3497-2023-1-33