"Aktuell erleben wir einen perfekten Sturm": Stephan Scherzer über die besondere Bedeutung und die wirtschaftliche Herausforderung für Special-Interest-Angebote

In the spring of 2022, the Media Association of the Free Press (MVFP) replaced the VDZ (Association of German Magazine Publishers). The newly-named media association represents over 350 publishers. In an interview, Chief Executive Stephan Scherzer talks about the particular challenges and long-te...

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Published in:Communicatio socialis
Authors: Scherzer, Stephan ca. 20./21. Jh. (Interviewee) ; Schützeneder, Jonas 1991- (Interviewer) ; Schützeneder, Jonas (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Nomos 2023
In: Communicatio socialis
Standardized Subjects / Keyword chains:B Journal / Specialization / Fachjournalismus
RelBib Classification:ZG Media studies; Digital media; Communication studies
Further subjects:B Interview
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
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Description
Summary:In the spring of 2022, the Media Association of the Free Press (MVFP) replaced the VDZ (Association of German Magazine Publishers). The newly-named media association represents over 350 publishers. In an interview, Chief Executive Stephan Scherzer talks about the particular challenges and long-term prospects facing the numerous new start-ups of recent years. Scherzer sees a high level of creativity and willingness to innovate, especially in the context of special interest publications, which in turn leads to a high level of identification with the audience. In his view, there are great opportunities in the area of digital revenues, but at the same time, the media manager warns against massive cost explosions in printing and distribution, which could become a threat to media diversity without selective support.
Im Frühjahr 2022 trat der Medienverband der freien Presse (MVFP) an die Stelle des VDZ (Verband Deutscher Zeitschriftenverleger). Der Verband vertritt über 350 Verlage. Im Interview spricht Hauptgeschäftsführer Stephan Scherzer über die besonderen Herausforderungen und die langfristige Perspektive für die zahlreichen Neugründungen der letzten Jahre. Scherzer sieht vor allem im Kontext der Special-Interest-Angebote ein hohes Maß an Kreativität und Innovationsbereitschaft, was wiederum zu hoher Identifikation mit dem Publikum führe. Seiner Ansicht nach bestehen große Chancen im Bereich der digitalen Erlöse, gleichzeitig warnt der Medienmanager aber auch vor massiven Kostenexplosionen in Druck und Vertrieb, die ohne gezielte Förderung zur Gefahr für die Medienvielfalt geraten könnten.
Item Description:Der Interviewer "Jonas Schützeneder" ist aus dem Text ersichtlich
ISSN:2198-3852
Contains:Enthalten in: Communicatio socialis
Persistent identifiers:DOI: 10.5771/0010-3497-2023-1-87