The Cognitive Aspect of Christian Faith and Non-doxastic Propositional Attitudes

In the recent discussion, several authors have argued for the claim that propositional faith need not be doxastic, but also can be “non-doxastic”. Notable proponents of this view are William Alston, Robert Audi, Daniel Howard-Snyder, and J. L. Schellenberg. In this paper, I focus on Christian faith...

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Publié dans:Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Auteur principal: Eklund, Dan-Johan Sebastian (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Anglais
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Publié: De Gruyter 2018
Dans: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Foi / Cognition / Conviction / Embauche
RelBib Classification:AB Philosophie de la religion
AE Psychologie de la religion
CB Spiritualité chrétienne
Sujets non-standardisés:B Christlicher Glaube der kognitive Aspekt des christlichen Glaubens nicht-doxastische Haltung sub-doxastische Haltung
B Christian Faith the cognitive aspect of Christian faith non-doxastic attitudes sub-doxastic attitudes
Accès en ligne: Volltext (Verlag)
Description
Résumé:In the recent discussion, several authors have argued for the claim that propositional faith need not be doxastic, but also can be “non-doxastic”. Notable proponents of this view are William Alston, Robert Audi, Daniel Howard-Snyder, and J. L. Schellenberg. In this paper, I focus on Christian faith and consider whether its cognitive aspect can be understood solely in terms of Alston’s and others’ non-doxastic accounts. I argue for a negative answer. In my view, the cognitive aspect of Christian faith calls for, as a minimum, “a sub-doxastic attitude”. As there is no shared terminology on this topic, a proportion of this paper deals with conceptual clarifications.
In der jüngsten Diskussion haben sich mehrere Autoren für die Behauptung eingesetzt, dass propositionaler Glaube nicht doxastisch sein muss, aber auch “nicht-doxastisch” sein kann. Bemerkenswerte Befürworter dieser Ansicht sind William Alston, Robert Audi, Daniel Howard-Snyder und J. L. Schellenberg. In diesem Papier konzentriere ich mich auf den christlichen Glauben und denke darüber nach, ob sein kognitiver Aspekt nur in Bezug auf die nicht-doxastischen Berichte von Alston und anderen verstanden werden kann. Ich argumentiere für eine negative Antwort. Aus meiner Sicht fordert der kognitive Aspekt des christlichen Glaubens mindestens “eine sub-doxastische Haltung”. Da es zu diesem Thema keine gemeinsame Terminologie gibt, behandelt ein Teil dieses Papiers konzeptionelle Klarstellungen.
ISSN:1612-9520
Contient:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2018-0022