The Cognitive Aspect of Christian Faith and Non-doxastic Propositional Attitudes
In the recent discussion, several authors have argued for the claim that propositional faith need not be doxastic, but also can be “non-doxastic”. Notable proponents of this view are William Alston, Robert Audi, Daniel Howard-Snyder, and J. L. Schellenberg. In this paper, I focus on Christian faith...
Publié dans: | Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie |
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Auteur principal: | |
Type de support: | Électronique Article |
Langue: | Anglais |
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Publié: |
De Gruyter
2018
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Dans: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés: | B
Foi
/ Cognition
/ Conviction
/ Embauche
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RelBib Classification: | AB Philosophie de la religion AE Psychologie de la religion CB Spiritualité chrétienne |
Sujets non-standardisés: | B
Christlicher Glaube
der kognitive Aspekt des christlichen Glaubens
nicht-doxastische Haltung
sub-doxastische Haltung
B Christian Faith the cognitive aspect of Christian faith non-doxastic attitudes sub-doxastic attitudes |
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Volltext (Verlag) |
Résumé: | In the recent discussion, several authors have argued for the claim that propositional faith need not be doxastic, but also can be “non-doxastic”. Notable proponents of this view are William Alston, Robert Audi, Daniel Howard-Snyder, and J. L. Schellenberg. In this paper, I focus on Christian faith and consider whether its cognitive aspect can be understood solely in terms of Alston’s and others’ non-doxastic accounts. I argue for a negative answer. In my view, the cognitive aspect of Christian faith calls for, as a minimum, “a sub-doxastic attitude”. As there is no shared terminology on this topic, a proportion of this paper deals with conceptual clarifications. In der jüngsten Diskussion haben sich mehrere Autoren für die Behauptung eingesetzt, dass propositionaler Glaube nicht doxastisch sein muss, aber auch “nicht-doxastisch” sein kann. Bemerkenswerte Befürworter dieser Ansicht sind William Alston, Robert Audi, Daniel Howard-Snyder und J. L. Schellenberg. In diesem Papier konzentriere ich mich auf den christlichen Glauben und denke darüber nach, ob sein kognitiver Aspekt nur in Bezug auf die nicht-doxastischen Berichte von Alston und anderen verstanden werden kann. Ich argumentiere für eine negative Antwort. Aus meiner Sicht fordert der kognitive Aspekt des christlichen Glaubens mindestens “eine sub-doxastische Haltung”. Da es zu diesem Thema keine gemeinsame Terminologie gibt, behandelt ein Teil dieses Papiers konzeptionelle Klarstellungen. |
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ISSN: | 1612-9520 |
Contient: | In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2018-0022 |