The rationality of madness: Did Plato, Cusanus and Kierkegaard get it right?

Modern psychiatry has arguably been taken captive by the philosophical presuppositions of modernity to the extent that its descriptions of mental illness appear unstable and susceptible to misuse. Foucault pointed to Nicholas Cusanus as a possible alternative, and this suggestion is here taken as th...

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Publié dans:Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Auteur principal: Alfsvåg, Knut 1955- (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Anglais
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Publié: De Gruyter [2020]
Dans: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Nikolaus, von Kues, Kardinal 1401-1464 / Kierkegaard, Søren 1813-1855 / Rationalité / Foi / Folie
RelBib Classification:KAF Moyen Âge tardif
KAH Époque moderne
KDB Église catholique romaine
KDD Église protestante
NBE Anthropologie
VA Philosophie
ZD Psychologie
Sujets non-standardisés:B Epistemology
B Rationalité
B Rationality
B Despair
B Peur
B Psychiatrie
B Désespoir
B Anxiety
B Epistemologie
B Psychiatry
Accès en ligne: Accès probablement gratuit
Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Résumé:Modern psychiatry has arguably been taken captive by the philosophical presuppositions of modernity to the extent that its descriptions of mental illness appear unstable and susceptible to misuse. Foucault pointed to Nicholas Cusanus as a possible alternative, and this suggestion is here taken as the point of departure for an investigation of how the understanding of the human as informed by the encounter with the eternal points us in the direction of a different understanding of reality. Kierkegaard stands in the same Neoplatonic tradition as Cusanus, but takes his approach one step further by investigating the psychopathology of disbelief through his work with anxiety and despair. The article argues that psychiatry has much to learn from a deeper engagement with this tradition.
Die moderne Psychiatrie ist von den philosophischen Voraussetzungen der Moderne insofern gefangen genommen, als ihre Beschreibungen von Geisteskrankheiten instabil und anfällig für Missbrauch erscheinen. Foucault wies auf Nicholas Cusanus als mögliche Alternative hin, und dieser Vorschlag wird hier als Ausgangspunkt für die Untersuchung genommen. Die Untersuchung versucht zu zeigen, wie das Verständnis des Menschen, wie es durch die Begegnung mit dem Ewigen vermittelt wird, uns in Richtung eines anderen Verständnisses der Realität weist. Kierkegaard steht in der gleichen neoplatonischen Tradition wie Cusanus, geht aber noch einen Schritt weiter, indem er die Psychopathologie des Unglaubens durch seine Arbeit mit Angst und Verzweiflung untersucht. Der Artikel argumentiert, dass die Psychiatrie von einer tieferen Auseinandersetzung mit dieser Tradition viel lernen kann.
ISSN:1612-9520
Contient:Enthalten in: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2020-0017