Konfession, Migration und Elitenbildung: Studien zur Theologenausbildung des 16. Jahrhunderts

Einleitendes Material /Win Janse -- Migrationen Evangelischer Geistlicher Als Motor Frühneuzeitlicher Wanderungsbewegungen /Alexander Schunka -- Versuche Einer Religiösen Kontrolle Der Studenten Durch Geistliche Und Politische Eliten Im Königreich Schweden /Simone Giese -- Luther, Melanchthon Und Ch...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Contributors: Selderhuis, H. J. 1961- (Editor) ; Wriedt, Markus 1958- (Editor)
Format: Electronic Book
Language:German
Subito Delivery Service: Order now.
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Leiden Boston Brill 2007
In:Year: 2007
Series/Journal:Brill eBook titles 2007
Standardized Subjects / Keyword chains:B Europe / Theological studies / Social history studies 1500-1600
B Europe / Theological studies / Socio-cultural change / History 1500-1600
Further subjects:B Didactics
B Europe Church history 16th century Congresses
B Socio-cultural change
B Migration
B Clergyperson
B Theologische hogescholen
B College student
B Reformation
B Theology Study and teaching (Europe) History 17th century Congresses
B Educational reform
B Theology Study and teaching History (Europe) 17th century Congresses
B School
B Funeral sermon
B Theology Study and teaching (Europe) History 16th century Congresses
B Theological studies
B Education
B Pedagogics
B Confessionalisme
B Europe Church history 17th century Congresses
B Theology Study and teaching History (Europe) 16th century Congresses
B Theologische faculteiten
B Conference program 2005 (Enschede)
Online Access: Volltext (DOI)
Parallel Edition:Non-electronic
Description
Summary:Einleitendes Material /Win Janse -- Migrationen Evangelischer Geistlicher Als Motor Frühneuzeitlicher Wanderungsbewegungen /Alexander Schunka -- Versuche Einer Religiösen Kontrolle Der Studenten Durch Geistliche Und Politische Eliten Im Königreich Schweden /Simone Giese -- Luther, Melanchthon Und Chytræus Und Ihre Bedeutung Für Die Theologenausbildung Im Schwedischen Reich /Otfried Czaika -- Zwischen Philosophie Und Theologie: Aspekte Der Aristoteles-Auslegung Peter Martyr Vermiglis /Luca Baschera -- The Primacy Of Scripture In Peter Martyr Vermigli’S Understanding Of Theological Education /Jason Zuidema -- Local Boys And Peripatetic Scholars: Theology Students In Basel, 1542-1642 /Amy Nelson Burnett -- Die Zürcher Schulprotokolle 1563: Spezifika Einer Gattung /Anja-Silvia Göing -- Voraussetzungen Konfessioneller Theologenaus Bildung In Den Niederlanden: Auswirkungen Der Reformation Auf Schule Und Bildung In Kampen /Frank Van Der Pol -- Verkannte Quellen: Leichenpredigten Als Analysegrundlage Der Bildungs- Und Sozialgeschichte /Sven Tode -- Das Plagiat Als Form Interkonfessioneller Begegnung: Die E Inführungen In Das Theologiestudium Von Andreas Hyperius Und Lorenzo De Villavicencio /Leonhard Hell -- Bildungsreform Und Glaubenserneuerung: Didaktik Und Pädagogik Bei Johann Valentin Andreae (1586-1654) /Julian Kümmerle -- Heinrich Moller: Ein Unbescholtener Hamburger Bürger Oder Ein Verdächtiger Theologie Professor? /Sünje Prühlen -- Leonardus Marius (1588-1652) Und Die Katholische Mission In Den Niederlanden /Hans Peterse -- Ein Garten Junger Pflänzlein\': Ein Herborner Konzept Zur E Litenbildung In Europäischer Perspektive /Andreas Mühling -- Elitenbildung Und Migration: Theologieprofessoren In Bremen (15841812). Ein Komparativ-Prosopographischer Versuch /Wim Janse -- Autorinnen, Autoren Und Herausgeber /Win Janse -- Namen-, Orts- Und Sachregister /Win Janse.
The keywords migration, elite, and confession that form the leitmotiv of this book allow a focus on major subjects of research in early modern history. Concentrating on subjects relevant to the history of education, the essays collected here offer manifold insights into new source material and the evaluation of methods. The fifteen papers cover a wide range of topics related to the education of academic theologians and clergy in the sixteenth and seventeenth centuries. As training programmes differed from university to university, this gave rise to migration and an extensive communicative network. Although a final conclusion of methodological questions requires more research, the volume provides an important contribution to the interdisciplinary discussion between representatives of the many historical disciplines. The fifteen contributors: Luca Baschera, Amy Nelson Burnett, Otfried Czaika, Simone Giese, Anja-Silvia Göing, Leonhard Hell, Wim Janse, Julian Kümmerle, Andreas Mühling, Hans Peterse, Frank van der Pol, Sünje Prühlen, Alexander Schunka, Sven Tode, and Jason Zuidema
Item Description:Includes index
ISBN:9047423240
Access:Available to subscribing member institutions only
Persistent identifiers:DOI: 10.1163/ej.9789004163140.i-372