Historische Forschung in der Religionsdidaktik
There is no doubt that there is historical research in religious education studies and also in religious didactics. All relevant studies have a design that can be identified as "historical" on the basis of the underlying question, the epistemological interest, the subject, the methods and...
Autres titres: | "Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'" |
---|---|
Auteur principal: | |
Type de support: | Électronique Article |
Langue: | Allemand |
Vérifier la disponibilité: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Publié: |
[2020]
|
Dans: |
Theo-Web
Année: 2020, Volume: 19, Numéro: 1, Pages: 31-52 |
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés: | B
Enseignement de la religion
/ Histoire
/ Design
/ Format
|
RelBib Classification: | AH Pédagogie religieuse RF Pédagogie religieuse TA Histoire |
Sujets non-standardisés: | B
research format
B historical religious education studies B Forschungsformat B philosophy of science B Religionsdidaktik B Methoden B Épistémologie B Forschungsdesign B historische Religionspädagogik B didactics of religion B Research Design B Methods |
Accès en ligne: |
Volltext (doi) Volltext (kostenfrei) |
Résumé: | There is no doubt that there is historical research in religious education studies and also in religious didactics. All relevant studies have a design that can be identified as "historical" on the basis of the underlying question, the epistemological interest, the subject, the methods and theories of reference. The article offers, in addition to scientific theoretical considerations, a material overview of historical research in the field of religious didactics. But it concludes that it would be misleading at present to speak of an established format of historical-religious-didactic research. Fraglos gibt es historische Forschung in der Religionspädagogik und - innerhalb derer - auch in der Religionsdidaktik. Alle einschlägigen Studien haben ein Design, das sich anhand der zugrundliegenden Fragestellung, des erkenntnisleitenden Interesses, des Gegenstandes, der Methoden und Bezugstheorien als "historisch" ausweisen lässt. Der Artikel bietet neben wissenschaftstheoretischen Überlegungen auch eine materiale Übersicht historisch-religionsdidaktischer Forschung. Doch er kommt zu dem Schluss, dass es derzeit irreführend wäre, von einem etablierten Format historisch-religionsdidaktischer Forschung zu sprechen. |
---|---|
ISSN: | 1863-0502 |
Contient: | Enthalten in: Theo-Web
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.23770/tw0120 |