Über die anderen unterrichten: Mindsets religiöser Pluralität als Faktor in der christlichen Religionslehrer*innenbildung

Der Beitrag setzt sich mit Mindsets religiöser Pluralität in der christlichen Religionslehrer*innenbildung auseinander. In dem Forschungsprojekt wurden die Überzeugungen und Haltungen von Lehrenden in der evangelischen und katholischen Religionslehrer*innenbildung in Niedersachsen und Nordrhein-West...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Theo-Web
Authors: Kamçılı-Yıldız, Naciye 1972- (Author) ; Dobras, Mariana ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: 2022
In: Theo-Web
Year: 2022, Volume: 21, Issue: 2, Pages: 224-247
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Religious education / Teacher training / Teaching Islamic religion / Religious pedagogy / Protestant religious pedagogy
RelBib Classification:AH Religious education
BJ Islam
CC Christianity and Non-Christian religion; Inter-religious relations
CF Christianity and Science
KBB German language area
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B University
B Religious Education
B Religious education
B Interreligious Learning
B Religious instruction
B religious teacher education
B Religionslehrer*innenbildung
B Institute of higher learning
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Der Beitrag setzt sich mit Mindsets religiöser Pluralität in der christlichen Religionslehrer*innenbildung auseinander. In dem Forschungsprojekt wurden die Überzeugungen und Haltungen von Lehrenden in der evangelischen und katholischen Religionslehrer*innenbildung in Niedersachsen und Nordrhein-Westfalen untersucht. Auf diese Weise konnten drei generalisierbare Mindsets religiöser Pluralität abgeleitet werden, die sich bei den interviewten Lehrenden wiederfinden lassen. Die Untersuchung zeigt erste Gemeinsamkeiten und Unterschiede im Umgang mit religiöser Pluralität in der islamischen und christlichen Religionslehrer*innenbildung an der Hochschule.
The article deals with mindsets of religious plurality in Christian religious teacher education. In this research project, the beliefs and attitudes of teachers in Protestant and Catholic religious teacher education in Lower Saxony and North Rhine-Westphalia were investigated. In this way, three generalisable mindsets of religious plurality, which can be found among the interviewed teachers, could be derived. The study shows the first similarities and differences in dealing with religious plurality in Islamic and Christian teacher education at universities.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0260